Snabb fråga om Betfor?

B

BJÖRKIS

Finns det maxgräns på givan av Betfor?
Jag har en liten pålle som jag försökt ge olja ett tag nu, men blä så äckligt säger han!
Älskar däremot Betfor vilket ju är bra eftersom han då även får i sig vätska.
Kan man ge 0.8 kg (vägd torr) om dagen? Uppdelat på 2 givor, morgon och kväll.
 
På foderkursen fick jag höra att hästen inte tillgodogör sig mer än 1 liter om dagen. Så resten är bortkastad.
Däremot vet jag inte om det är skadligt i den mängd du beskriver.
 
Dom tillgodo gör sig inte mer än vad som behövs. Som tex salt och mineraler, det den inte tillgodogör sig(inte behöver) kissar den ut.
 
Du kan ge 200 gram Betfor / 100 kg häst, så om din häst väger misnt 400 kg kan du ge 0,8 kg Betfor (torr, alltså).

Du Prince77 - varför skulle de inte tillgodogöra sig mer än 1 liter Betfor per dag? Och är det torr eller uppblött???
Vad var det för foderkurs, och vem sa det?
Låter som en skröna i mängden, tycker jag.
 
Tack, har för mig att det var ganska stora givor man kan ge av Betfor, innehåller dessutom lite stärkelse.
 
Vaddå, skulle den kissa ut fibrerna, energin och proteinet bara för att det är betfor??? Vem höll den foderkursen?
 
Det finns vad jag vet ingen direkt maxgräns för hur mycket man kan ge, finns knappast någon anledning varför man inte skulle kunna ge ett par kilo till en stor häst, knappast någon normalgiva men kan vara något för tex korsförlamningshästar där man vill ta bort stärkelse.
0,8 kg per dag är inget problem för en häst på 4-500? kg.
PL
 
DET kan jag däremot inte svara på, är x antal år sedan så jag minns inte heller namnet på kursledaren.
Forskningen kanske går framåt, själv följer jag inte 1-liters gränsen. Men det var så det sades
-mer än 1 liter betfor tillgodogör sig inte hästen.
:)
 
Svårt att säga, jag har inte vart ute på så många foderkurser ute i terrängen, kanske skulle börja leta.
Men man måste inte göra sig omöjligare än vad man är.
Att döma av inläggen här måste det finnas en hel hög "foderrådgivare" som far omkring o sprider felaktig information.
PL
 

men kan vara något för tex korsförlamningshästar där man vill ta bort stärkelse.


Intressant!! Dom flesta ryttarna över hela världen plockar bort betforen inför en 3 dagars fälttävlan just för att sockret ansamlar sig i muskelaturen och kan framkalla korsförlamning, är det oxå en skröna tro :confused:
 
När sockerdelen i betforen tas upp i kroppen fungerar den lika dant som den stärkelse som tas upp i tunntarmen, men större delen av betforns energi kommer inte från socker utan från fiber därför minskar man glykogenupplagringen om man ersätter havre med betfor. Korn är annorlunda eftersom större delen av kornets stärkelse passerar ner till tarmen, där är den dock farligare än betfibern.
PL
 
men större delen av betforns energi kommer inte från socker utan från fiber därför minskar man glykogenupplagringen om man ersätter havre med betfor.

Detta förstår inte jag alls :confused: man vill ju inte ha en glykogenupplagring eller lagring av stärkelse i muskelaturen (samma sak)?? och därför tar man bort betforen men det fungerar alltså inte så då :confused:

Så alla vi ft ryttare har helt missuppfattat detta eller vad är det du säger :crazy:
 
Vilken effekt man får beror på vad man ersätter betforn med, eller minskar folk energiintaget inför tävling?
Vad jag menar är att betfor bidrar med en liten del till glykogenupplagringen.
PL
 
Nej alltså dom plockar bara bort den typ 2 dagar innan och behåller sitt vanliga kraftfoder vad den nu kan vara . havre, musli osv.

Nu talar vi inga mängder av betfor utan kanske 1 litermått som redan är uppblött, vad det nu kan bli i kg.

Teoretiskt så minskar folk energiintaget inför tävling då ja :confused:
Iof vill man ju inte ha någon extra energi i dressyrprovet men jag tror inte någon direkt ökar upp kraftfodergivan bara för att betforen försvann.

Jag gjorde inte det iallafall förr om åren när hästarna fick betfor , nu får dom inte det längre så jag tänker inte på det nu, men jag märkte ingen skillnad på energibortfall av något slag direkt :crazy:
 
Jag fick lite anklagelser när jag uttalade miog om att man kunde ge i stortsett hur mkt betfor som helst (ingen normal människa ersätter 3 kg havre med 3 kg betfor) och då hoppade folk på mig och sa att det vara max 100 och 200 g per 100 kg häst och dag.. och sedan att det var pga sockret i betforn..
Sockret skulle i för stor mängd kunna utlösa fång.. har inte fått höra källan av den som berättade för mig.. men kan det vara möjligt?

Läste i c.Plancks nyaste foderbok (hästens näringsbehov och utfodring) om att en häst kan äta 1 kg melass (44% socker) per 100 kg häst utan problem.. så med den sockerhalten kan en häst äta 1,9 kg betfor(23% socker) per 100 kg häst om dagen utan problem..
så det verkar inte vara nått vajsing OM det nu inte är så att hästarna får fång av för mkr betfor..

*bla bla bla*
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: MiniLi
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 155
Senast: Twihard
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp