Snabb fråga... Igångsättning?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag ska i ca 2 veckor passa en Samojed då min hund inte får vara på skolan när hon löper.
Denna hund i fråga, är en Samojedtik på ca 1½år, hon är otroligt understimulerad, får ca 1h motion om dagen och ingen direkt träning vad jag vet. Nu är det ju så att jag är ute med min nuvarande hund väldigt mycket, det är antingen en långrunda (1-2timmar) eller cykling (30-60min) om dagen och utöver det träning i ca 1 timme (blivit mindre på sistone då hon inte orkar med), och sen får hon springa och leka i ca 1-2 timmar om dagen. Så om jag gör såhär med Samojeden lär det ju bli en "chock" både fysiskt och psykiskt.
Men hade ni börjat direkt med att göra som jag gör vanligtvis med min hund, eller försöka "öka" på något sätt? Jag är inte ett dugg tveksam om att hunden orkar med detta på en dag då jag passar henne tidigare men då har det varit en dag, och då har hon kunnat vila dagen efter. Det är ju inte detsamma nu.
Hur hade ni gjort? Jag kommer nog inte att cykla med henne då hon inte gjort det förut, men gå, träna och leka kommer hon ju få göra.

Hej!
En långpromenad på 1-2 timmar kan du självklart ta, men jag skulle låta hunden vila ordentligt efteråt. Det kan nog bli mycket för en hund som inte tränas regelbundet att träna en hel timme. Jag skulle ha delat upp det på flera kortare tränings tillfällen, och sluta innan hon blir överstimulerad och stressad eller trött och okoncentrerad.

Sen tänker jag lite på hur blir det för hunden när den kommer tillbaka till sin matte? Om du vänjer den vid mycket fysisk och mental stimulans så blir den kanske missnöjd med sitt liv som sällskaps hund sen? Det är mycket svårare att trappa ner en hund som är van vid action än att trappa upp en som är van att ligga i soffan!

Promenader är knappast något problem, men cykling får du nog vara försiktig med. Börja helt enkelt med att lära känna hunden, och känna av hur hon funkar. Hur mycket träning som är aktuellt för henne beror på hur intresserad du kan göra henne och hur uthållig hon är - men träna hellre för lite än för mycket, gör du träningen jobbig och tråkig är alltihop meningslöst. Så känn av lite försiktigt vad hon kan och vill där också, och öka långsamt. Kom ihåg också att ny miljö och nya människor i sig är nytt och jobbigt för henne, så det är inte bara det du aktivt väljer att göra med henne som hon måste "jobba" med i början.

Men med tanke på tidigare diskussioner: snälla du, inget bolljagande! "Lek och spring" i ett par timmar per dag låter över huvud taget som en riskabel aktivitet, du riskerar att bygga stress och frustrationer förutom att det ofta är fysiskt slitigt (mycket tvära kast och plötsliga start/stopp - det bryter bara ner). Bättre att istället använda både tiden och energin till mer konstruktiva aktiviteter. :up:

Vad jag också funderar på är varför du ska aktivera hunden så mycket? Visst, ha med den på promenader osv, men två veckor är verkligen inte lång tid och att du tränar utöver det med hunden gör inget för hunden mer än tillfälligt. Sedan kan det såklart vara roligt att testa tex trickträning och lydnadsträning med en annan hund för att se hur det är, men kom ihåg också att fråga ägaren om det är ok att du tränar hunden. Jag själv tex vill inte att hundvakter ska träna lydnad med mina hundar eftersom jag själv tränar det och inte vill ha något "förstört".

Vad jag också funderar på är varför du ska aktivera hunden så mycket? Visst, ha med den på promenader osv, men två veckor är verkligen inte lång tid och att du tränar utöver det med hunden gör inget för hunden mer än tillfälligt. Sedan kan det såklart vara roligt att testa tex trickträning och lydnadsträning med en annan hund för att se hur det är, men kom ihåg också att fråga ägaren om det är ok att du tränar hunden. Jag själv tex vill inte att hundvakter ska träna lydnad med mina hundar eftersom jag själv tränar det och inte vill ha något "förstört".
Jag har passat hunden flertalet gånger och anledningen till varför jag vill träna såhär mycket på så kort tid är för att ägaren inte har tiden att träna den. Så hon är glad att jag vill ta hunden och träna ordentligt med den så hon lär sig lite och får springa av sig ordentligt. Skulle egentligen passat henne kanske en gång i veckan eller joggat med henne fler gånger i veckan men flyttade sen till en annan stad så det gick inte :(
Så det är meningen att vi ska träna. Då kanske det är bättre att jag tränar mer och går mindre? Självklart tränar jag inte en timme i streck (det skulle inte min egna palla med alls), utan massa pauser, lek och bus (då menar jag med andra hundar och mig och nej, ingen bollkastning haha utan t.ex kampleksaker osv).
Och jag hade inte tänkt mig jättesvår träning men ändå svårare än sitt och ligg. Sen vet jag inte exakt vad hon kan, så första dagarna blir nog mest att försöka räkna ut vad hon kan för att sedan kunna träna upp mer!

Man kan knappast prata om igångsättning om det handlar om en tvåveckorsperiod. Kroppen behöver betydligt längre tid på sig för att stärka leder, ligament och liknande för en ökad belastning.

Jag tror heller inte att en hund är hjälpt av att intensivköras i 14 dagar för att sen återgå till ett passivt liv.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Lyan
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 312
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar