Snabb fråga bara

D

Don_93

Orkar inte ta fram mitt TR:P så ja frågar här bara snabbt. Har glömt hur det är. På lokal o uppåt får man ju inte tävla i en tröja med luva, gäller samma sak på Clear round? Tack för snabbt svar:bow:

Sv: Snabb fråga bara

OKej tack så mkt. Det var det ja trodde. Min favvotröja har ju luva så kan inte hoppa i den:cry: :p

på Klubb brukar ja tävla med jacka med luva :P? Vet många som hoppar Clear rounder med luvtröja.........Dom brukar inte vars så hårda. Men det är ju upp till en själv vad man vill riskera :angel:

Det är dålig stil om tävlingsarrangören inte gör allt för att mimera olycksriskerna. Kan meddela att på undertecknads förening är det stenhårt, dock har man ju alternativet att plocka av sig tröjan.

Clear round är en BEDÖMNING, liksom A:0, A:1a osv. Det är INTE en tävlingsform i sig.

Det är som vanligt TÄVLINGENS status och inte bedomningen som avgör vilken klädsel som gäller.

En clear round på elittävling (kan förekomma enligt TR, emn det är väl inte direkt vanligt) kräver ridjacka, medan det på lokaltävling är reglerna för lokaltävling som gäller.

På klubbtävling är det upp till klubben att bestämma allt utom de regler i TR som handlar om säkerhet, handhavande av häst och uppträdande mot funktionärer och medtävlande. Förbudet mot luva på fritidströjan har tillkommit av säkerhetsskäl och bör alltså vara förbjudet även på klubbtävling.

Hon menade väl utbildningshoppning då.

HoppFantasten skrev:
Hon menade väl utbildningshoppning då.

Det tror jag inte. Det är tyvärr en väldigt utbredd missuppfattning att clear round är en egen typ av tävling som skulle ha egna (mindre stränga) regler, men det är det alltså inte.

Jo jag menade utbildningshoppning, men det spelar ingen roll nu, har ju redan vart iväg o hoppat o hade en tröja utan luve:p

Ylva skrev:
Det tror jag inte. Det är tyvärr en väldigt utbredd missuppfattning att clear round är en egen typ av tävling som skulle ha egna (mindre stränga) regler, men det är det alltså inte.
Som trådskaparen redan har skrivit menade hon utbildningshoppning, och det är en egen tävlingsform eller?
Suck blir bara så trött på människor som ska komma med sina "Clear round är en BEDÖMNING" blablabla så fort man nämner ngt liknande som i denhär tråden. De flesta vet nog att det är en bedömning men skriver clear round istället för vad det heter nuförtiden - utbildningshoppning/träningshoppning.

Tror du verkligen att de flesta här vet det? Det verkar ju inte så i trådarna. Och tycker du att man ska svara med ett då felaktigt svar för att folk förstår nog att man menar något annat?

Det vore väl på tiden att även folk på Buke kallade saker dess rätta namn. Jag har aldrig hört någon kalla en Pay and ride eller en banhoppningsträning för Clear round någon annanstans än här.

jag vet inte om det finns en regel som säger att man inte får ha en tröja med luva på clear rounder men det är ju farligt. om man trillar av hästen kan man fastna i luvan i stigbygeln eller vart som hellst. Mitt tips ära tt leta upp en annan tröja utan luva att tävla i.

hejdåsan!

jag hade en tröja m luva på när jag hoppade unghästen min på en clear-round och ingen brydde sig.. fast jag tycker att det är lite konstiga regler.. när jag tävlar (nationell nivå) så har man ju kavaj på banan men på frammhoppningen, där rider alla runt med luvjackor, täcken hängandes halvsläpande på hästarnas rumpa.. mm.mm så där har dom ju inga regler förutom vanliga ridhusregler och hoppa hindrerna från rätt håll.. så där borde man ju inte få ha luva då jag tycker att skade risken där är 100 ggr större en inne på banan

ingen fattade någon ting va??? flummflumm

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 486
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka