Snabb andning vid mycket varmt väder

P

pastor

min häst har högre andningsfrequenz i vila när det är varmt ute. Han behandlas med kortison för kroniskt bronkit. Är det normalt att de har det jobbigt vid hett och torrt väder?

Sv: Snabb andning vid mycket varmt väder

Klart att astmatiker mår sämre vid hetta-ansträngning.

Det viktiga för en astmatiker är att den hålls i dammfri miljö, (hjälper inte att blöta dammigt hö)hållas i god kondition så kan de sen leva utan märkvärd påverkan. Även dålig havre ska tas bort. Har sett en häst få kvickdrag av det trots att den blöttes.

MEN... det räcker med ett undermåligt mål för att den sen ska bli dålig igen.
Var petnoga!

Huruvida cortisonet påverkar överlämnar jag åt ngn kunnig.

Högre andningsfrekvens behöver inte betyda att det är ngt fel iofs. Det är ett sätt att reglera temperaturen. HH

Jag märkte igår eftermiddag att mitt sto andades tyngre än normalt,rosslade lite och hostade till då och då.Dom har stått väldigt mycket inne på lösdriften då vädret är väldigt varmt.Hon är alltid lite hostig på vårkanten när hon står på stall,men är ingen bronkit häst eller liknande (lätt damm/hö allergi) Det finns lite hö kvar från i våras i lösdriften.Inte mögligt eller så men säkert ganska dammigt.Kan det påverka kanske?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Veterinären har sett en diffus förändring på en lunga på min katt. De sa att det kunde vara astma, lunginflammation eller just det...
2
Svar
21
· Visningar
4 103
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 458
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 021
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka