"Smygfisande" häst

Krans

Trådstartare
Hej! Har en häst som går och "smygfiser" mkt. Alltså släpper ut luft, alltid ljudlöst. Både under skötsel och ridning.Aldrig haft någon kolik-problematik. Äter silage och lucern( med mkt vatten). Gräshage sommartid. Kan det vara ngn risk för komplikationer iom all gas?Kan det vara tecken på obalans i magen? Ngn huskur man kan köra för att se om det förändras?

Kanske hösilaget? Min foderhäst var lite sådan tills jag gick över helt på hö, då fungerade magen fint sen. Testa att bara ge hö en period och se om det försvinner, många hästar tål inte silage.

Hej! Har en häst som går och "smygfiser" mkt. Alltså släpper ut luft, alltid ljudlöst. Både under skötsel och ridning.Aldrig haft någon kolik-problematik. Äter silage och lucern( med mkt vatten). Gräshage sommartid. Kan det vara ngn risk för komplikationer iom all gas?Kan det vara tecken på obalans i magen? Ngn huskur man kan köra för att se om det förändras?
Ja det kan vara tecken på obalans och ja det kan om det vill sig illa bli kolik av sådant så man bör försöka komma tillrätta med det. Du kan prova att ge yea-sacc i några månader och se om det hjälper. Att allt foder är av hög hygienisk kvalité är också viktigt och att hästen får tillräckligt mycket torrsubstans. Eftersom du ger ensilage så se till att aldrig ge sådant som varit öppet för länge. Det kan också vara någon typ av överkänslighet och gissar man på det får man prova sig fram genom att utesluta saker och ting och fundera över om det någon period har varit bättre/sämre och klura på vad man gav/hästen åt då. Min ena tål t ex inte baljväxter. Alltså lucern, klöver osv. Soja som också är en baljväxt går i mycket små mängder men helst inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 538
M
Hästvård jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt, det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då...
2
Svar
24
· Visningar
3 735
Senast: Ylva86
·
Träning Hej! Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: Daisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama