Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Nu var det 10-15 år sedan jag var aktiv i Djurens rätt men då var det i allafall en väldigt fredlig förening som inte sysslade med civil olydnad och minkutsläpp osv, det var andra föreningar som Djurens befrielsefront tillexempel. De var väldigt hårda med det där. I gruppen jag var med i i min hemstad anordnade vi demonstrationer, delade ut flygblad och samlade in pengar genom att varje år ordna en spelning med olika mindre kända band där vi bjöd på vegetarisk gryta och sålde t-shirtar. Väldigt oskyldigt alltså.

Haha, kommer inte helt osökt att tänka på när jag stod i en monter för Djurens rätt på min gymnasieskola. Jag har aldrig varit aktiv där, men fyllde in för en klasskompis en liten stund. Då dök det upp en kille som väldigt taggat frågade om vi släppte ut minkar och sådär, och han blev hemskt besviken och gick när han fick ett nej.

Haha, kommer inte helt osökt att tänka på när jag stod i en monter för Djurens rätt på min gymnasieskola. Jag har aldrig varit aktiv där, men fyllde in för en klasskompis en liten stund. Då dök det upp en kille som väldigt taggat frågade om vi släppte ut minkar och sådär, och han blev hemskt besviken och gick när han fick ett nej.
Jag har tappat räkningen på alla gånger jag fått frågan "är du en sån som släpper ut minkar?".

Du tror väl inte på riktigt att det är samma höna som ger äggen du köper i butik, som sedan blir till kycklingkött? För det kan jag berätta att det är det INTE. De är avlade för helt olika saker. En konventionell ägghöna lever i drygt 1 år, gasas sedan ihjäl, och mals sönder och blir så kallad biomal. En slaktkyckling lever i 32 dagar innan slakt till köttproduktion. Ägghönor blir aldrig köttprodukt och slaktkycklingar lägger inga ägg.

Ungefär samma gäller kor vad jag förstått (viss reservation här). På vissa ekologiska gårdar blir mjölkkorna dock köttprodukt till konsumenter.
Tror du på allvar att "gamla mjölkkor" går till destruktion? Där är du helt ute och cyklar, det vanliga är att de blir mat.

Jordbruket med relaterade verksamheter och organisationer verkar rätt paranoida när det gäller organiserade djurvänner. Buke tycks bitvis vara smittat av samma paranoia.
Det kanske inte är så konstigt när ett antal av personerna som ingår i vegansekter beter sig som rövhål. Det önskas sjukdom och död åt djurhållare. Man spekulerar i om man inte borde skjuta bönders barn eftersom bönderna mördar kornas, man hotar helt normala lantbrukare osv osv. Många av dem har en helt vriden verklighetsuppfattning.
Jag har en vän som frågade på fb om någon var intresserad av vacktelkycklingar för då skulle hon kläcka en kull. En av dessa individer börjar då orera om att man inte skulle föda upp djur för det fanns så många som behövde hem. Jag påpekade mindre fint att en hemlös katt har ett annat användningområde än en vaktel vilket fick människan att gå i taket :devil:. Efter lite tjafs om att djur ska ses som individer och inte användningområden så talade hon om att en katt helt kunde ersätta en vaktel trots deras att de är så olika typer av djur. Hon svarade inte när jag då frågade om hon såg likadant på sina vänner att en människa är fullt utbytbar mot en annan. Personen i fråga var för övrigt med på något korkat jippo där de brännmärkte sig själva på Sergels torg. Hon har även stolt lagt ut bilder där hon ägnat sig åt att maskerad hota en jägare.
Den här typen av människor gör mig livrädd och jag ser fler och fler som är som hon. De verkar inte ha några spärrar alls. Om de är paranoia så är jag paranoid.

Det började med Vasaloppet. Under hållbarhetsflagg så skulle käket vara vegetariskt på grund av "miljötänk" - trots att en av deras största sponsor är ett bensinbolag.
Nu sist är det Göteborgsvarvet. Samma skäl där - hållbar miljö. Funktionärerna fick inte ha på sin funkiströja om dom skulle käka en skinkmacka. Dom säger själva att resorna och maten är det dom kan påverka - då tycker jag att dom inte skulle ta emot flygande tävlande. Där torde miljövinsten vara extremt hög. Men nääää, dom ber sina funktionärer åka kollektivt. Vem åker inte kollektivt i Göteborg? WOW vilken icke miljöpåverkan det blev liksom!
Jag har förr trott att det är med ett visst mått av paranoia som det talas om djurrättsorganisationers indoktrinering i myndigheter och företag men nu börjar det osa katt.
Vad tror ni?
Jag vet jag läste angående Vasaloppet var det lokala bönder som var upprörda angående hur de förhöll sig till maten. De ville vara med.
Om jag inte minns fel lät texten lite som om några bönder inte vil fortsätta låna ut sin mark till loppet.
Det är mycket miljöprat numera, det bästa för jorden vore om Asien, Ryssland, Amerika m.m kunde börja tänka på miljön också. Det skulle gynna oss också. Men det lär väl ta tid.

Jag väntar på att personbils tillverkarna av dieselbilar ska godkänna HVO, som är lite mer miljövänligare än dieseln.

Du skulle höra hur en del av de ädre lärarna går på på SLU.

Jordbruket med relaterade verksamheter och organisationer verkar rätt paranoida när det gäller organiserade djurvänner. Buke tycks bitvis vara smittat av samma paranoia.

Det är inte paranoia. Det är reella mordhot, hot om våld, sabotage, djurplågeri och andra saker som är väl beskrivna i brottsbalken.

Gäller det alla organiserade djurvänner? Såklart inte. LRF är också en organisation med djurvänner som viger sina liv åt arbete med djur. Gäller det ens en majoritet i Djurens Rätt? Såklart inte, det är små svansar som utför brotten.

Är det något av de största hoten mot svensk livsmedelsproduktion? Nä, det vore överdrivet. Men att personligen inkl familj bli utsatt för mordhot för att man ägnar sig åt ett yrke , är inte paranoia, bara för att det inte sker ofta. Det är lika illa varje gång.

Du skulle höra hur en del av de ädre lärarna går på på SLU.

Paranoia? Förminskar du inte de som har blivit utsatta för våldsverkande grupper rätt rejält nu? För ja bönder blir periodvis hårt utsatta. Jag har vänner som arbetar på en grisgård, de fick larm från stallet mitt i natten, för ja de måste larma byggnaderna numera, åkte dit och fick ta emot ett slag i huvudet. En annan gård klarade sig ifrån personskador men en griskulting "räddades" och gruppen polisanmälde för djurplågeri, deras klagomål? Att grisarna hade smutsigt, stämde inte, däremot hade de ett rejält torvlager i sina boxar under halmen för att de skulle kunna böka och bädda. De anmälde även att en stackars gris var ensam och dessutom hade två knölar i bakdelen, det var avelsgrisen och knölarna var pungkulor. Men deras inbrott gav att de fick produktionsstopp eftersom obehöriga hade varit inne i anläggningen, smittorisken är stor och hela gården hamnade i karantän för att utesluta sjukdomar. De fick dessutom ta tid till polisanmälningar, sitta i förhör och så småningom även i tingsrätten där djuraktivisterna blev dömda. Allt sånt tar tid och energi från en redan pressad arbetssituation.

Nej det är inte alla djurrättsgrupper som jobbar så här, men det är de som ställer till som syns, det gäller i allt. Ja det finns vettiga som det går att föra en vettig dialog med, tyvärr får de sälla några rubriker.

Paranoia? Förminskar du inte de som har blivit utsatta för våldsverkande grupper rätt rejält nu? För ja bönder blir periodvis hårt utsatta. Jag har vänner som arbetar på en grisgård, de fick larm från stallet mitt i natten, för ja de måste larma byggnaderna numera, åkte dit och fick ta emot ett slag i huvudet. En annan gård klarade sig ifrån personskador men en griskulting "räddades" och gruppen polisanmälde för djurplågeri, deras klagomål? Att grisarna hade smutsigt, stämde inte, däremot hade de ett rejält torvlager i sina boxar under halmen för att de skulle kunna böka och bädda. De anmälde även att en stackars gris var ensam och dessutom hade två knölar i bakdelen, det var avelsgrisen och knölarna var pungkulor. Men deras inbrott gav att de fick produktionsstopp eftersom obehöriga hade varit inne i anläggningen, smittorisken är stor och hela gården hamnade i karantän för att utesluta sjukdomar. De fick dessutom ta tid till polisanmälningar, sitta i förhör och så småningom även i tingsrätten där djuraktivisterna blev dömda. Allt sånt tar tid och energi från en redan pressad arbetssituation.

Nej det är inte alla djurrättsgrupper som jobbar så här, men det är de som ställer till som syns, det gäller i allt. Ja det finns vettiga som det går att föra en vettig dialog med, tyvärr får de sälla några rubriker.
Det är inte paranoia. Det är reella mordhot, hot om våld, sabotage, djurplågeri och andra saker som är väl beskrivna i brottsbalken.

Gäller det alla organiserade djurvänner? Såklart inte. LRF är också en organisation med djurvänner som viger sina liv åt arbete med djur. Gäller det ens en majoritet i Djurens Rätt? Såklart inte, det är små svansar som utför brotten.

Är det något av de största hoten mot svensk livsmedelsproduktion? Nä, det vore överdrivet. Men att personligen inkl familj bli utsatt för mordhot för att man ägnar sig åt ett yrke , är inte paranoia, bara för att det inte sker ofta. Det är lika illa varje gång.

Och därifrån till trådens "smygdjurrättsaktivister" som infiltrerat myndigheter/organisationer och lömskt driver sin agenda att tvinga funktionärer att ta av sig en logga :eek: när de äter kött är steget... hyfsat långt ändå, väl? Det ni beskriver är individer som varit utsatta för brott, det tråden allmänt handlar om är ren och skär paranoia. Med tanke på tonen i tråden håller jag det för fullt troligt att när @Petruska pratar om den paranoia hon sett prov på apropå vad vi ser här, så är det just svamlet i den här tråden som hon sett likheter med.

För tråden är komplett vansinnig.

Och de människor som sitter på nätet och dödshotar veganer gör ju inte direkt att situationen blir bättre. De som tillhör de mer extrema som PETA (som brännmärker sig själva) blir sporrade av det. Och ja de får ta emot mycket hat de med, vandalisering mm.
Jag har vänner i djurens rätt (som är "mesar" och själv har djur) bli utsatta för vandalism för att någon annan har gjort något.

Ni som är så upprörda över dessa djurrättspersoner, kan ni hitta någon enda uppgift över hur många de här brotten är? Hur många brott kan ni hitta som INTE begåtts av de där tre personerna som dömdes 2014?

När jag letar, hittar jag mest samma berättelser återberättade som moderna myter ungefär.

Men vad skulle ett reellt alternativ vara? Att utfodra alla funktionärer och engagerade med 200g kött med tveksamt ursprung varenda gång varvet står för måltiden? För det känns som det är det troligaste alternativet om en ska ha råd att låta alla äta kött eftersom det knappast lär vara aktuellt med frigående glada djur som är uppfödda på kravmärkt sätt.

Det är väl bra att dom gör NÅGOT och försöker förändra någon del av sin verksamhet? Jag kan verkligen inte se problemet eftersom det faktiskt inte är någon mänsklig rättighet att bli bjuden på en måltid innehållandes kött. Framförallt då om organisationen ska leva upp till cerrifieringar etc.

Och alltså, dom jobbar ju med andra delar av hållbarhet också. Bland annat genom att erbjuda pendelbussar från utkanten av stan in till starten. Det minskar definitivt mängden bilkörare inne i stan vilket känns som en rätt vettig grej.

Fast om man nu värnar om miljön så är kanske inte en flyguppvisning den bästa idén. Det är ju inte nödvändigt för att folk ska kunna ta sig dit, det är inte en del av kärnan i evenemanget utan enbart en nöjesgrej. Och eftersom just denna nöjesgrej är rätt dålig för miljön så borde de kommit på nåt annat för att roa publiken. Borde inte vara så svårt. Är de miljöcertifierade så borde den certifieringen tas bort iom flyguppvisningen.

Men suck. Att avstå från köttproduktion är ETT steg i hållbarhetsriktningen. Man måste inte göra ALLT rätt för att tänka på miljön.
Då hade de fått ställa in loppet i så fall. Då är det ingen som behöver äta där eller transportera sig dit.

Missade du @mandalaki s post? Tycker det är ganska tydligt att det skett då man inte varit i tjänst.

Ett annat steg som hade varit väldigt enkelt att ta hade varit att inte ha en flyguppvisning i samband med arrangemanget. Det blir lite fånigt att peka ut köttproduktionen som miljövidrig samtidigt som man ger tummen upp till flyget.

Och därifrån till trådens "smygdjurrättsaktivister" som infiltrerat myndigheter/organisationer och lömskt driver sin agenda att tvinga funktionärer att ta av sig en logga:eek: när de äter kött är steget... hyfsat långt ändå, väl? Det ni beskriver är individer som varit utsatta för brott, det tråden allmänt handlar om är ren och skär paranoia. Med tanke på tonen i tråden håller jag det för fullt troligt att när @Petruska pratar om den paranoia hon sett prov på apropå vad vi ser här, så är det just svamlet i den här tråden som hon sett likheter med.

För tråden är komplett vansinnig.

Och om det håller jag med och ev övrig seriös diskussion bör flyttas till egen tråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka