Smultronställen i Europa

Piek

Trådstartare
Jag och karln funderar lite på att tågluffa i sommar :love: planen är att köpa ett interrailkort som gäller i 22 dagar med 10 resdagar. Nu kommer ju såklart den stora frågan vart ska vi åka?
Vi är inga storstadsmänniskor utan landsbygd, byar och mindre mysiga städer är det som lockar. Det får gärna vara äldre byggnader. Historia och till viss del kultur är väldigt intressant.
Vi tar gärna en sväng till havet så vi får sola och bada lite någon dag också.

Har ni några tips på riktiga smultronställen som vi inte får missa? Det här är helt i början på planeringsstadiet så vi har inte ens bestämt oss vilket håll vi vill åka åt än :D
Allmänna tågluffar tips tas givetvis gärna emot med glädje.

Jag och karln funderar lite på att tågluffa i sommar :love: planen är att köpa ett interrailkort som gäller i 22 dagar med 10 resdagar. Nu kommer ju såklart den stora frågan vart ska vi åka?
Vi är inga storstadsmänniskor utan landsbygd, byar och mindre mysiga städer är det som lockar. Det får gärna vara äldre byggnader. Historia och till viss del kultur är väldigt intressant.
Vi tar gärna en sväng till havet så vi får sola och bada lite någon dag också.

Har ni några tips på riktiga smultronställen som vi inte får missa? Det här är helt i början på planeringsstadiet så vi har inte ens bestämt oss vilket håll vi vill åka åt än :D
Allmänna tågluffar tips tas givetvis gärna emot med glädje.
Maribor i Slovenien! Jag tågluffade dit i somras, och det var en så himla härlig kontrast mot de storstäder jag besökt tidigare på samma resa. Det går dessutom tåg direkt från Wien, och man får se himla häftiga vyer längs vägen.
Maribor är egentligen en skidort, så på sommaren är det inte mycket turister. Det finns vandringsleder och man kan även ta liften upp för skidbacken (det testade jag dock inte själv, men en kille på samma hostel sa att det varit fin utsikt där). Det är en salig blandning av gamla och nya hus, snygga och förfallna, pampiga och småskaliga.
Utsikten kan man även få ifrån andra hållet. Här är ett kapell som ligger i toppen av en vinodling (som fågelvägen är ca 500 m ifrån tågstationen).
11391757_1009574599062067_2743004492607586866_n.jpg

Där intill finns även ruiner, som jag just nu inte kan komma på vad dom varit (men det står på skyltarna på platsen, så upplys mig gärna om ni kommer dit), och fin utsikt.
11181850_1009574499062077_3775961434227271453_n.jpg

På vägen till/från kapellet finns det informationsskyltar om vad som finns i omgivningarna, den sista raden här fick mig att verkligen stanna upp och njuta av nuet ännu mer. Det är verkligen turistvänligt, men utan turisterna :D . Tror att det är helt rätt tid att åka dit och uppleva det nu, för som jag förstod det ökar Slovenien sin turism i väldigt snabb fart.
11200884_1009574522395408_4895211629557223360_n.jpg

Gällande interrail så tänk på att det tillkommer bokningskostnad på flera ställen. Spanien har kostnader för så gott som alla resor har jag för mig, har ett vagt minne av att något liknande gällde Frankrike. Jag betalade extra på en resa, när jag åkte nattåg från Prag till Wien, för att få en bokad sittplats. Min resa gick Berlin-Hamburg-Prag-Wien-Maribor-Wien-Bratislava-Budapest, och jag kan rekommendera att kolla resorna i Eurail-appen och där välja de med byten, för då får man möjlighet att komma ut och se lite av småstäder som man annars bara skulle passerat.

Lucca, Italien. Tror att det går tåg dit i alla fall :o

Väldigt mysig medeltida stad med en mycket promenadvänlig mur runt om. Puccini föddes där!

Tackar!
Lägger till att åker ni för att se Königssee, så alldeles bredvid uppe i bergen med en vidunderlig utsikt finns Kehlstein, Hitlers osannolika Örnnäste.

Om sjön kan man säga att Carl Barks var inspirerad av den miljön när han ritade en del episka Kalle Anka-serier.

Jag gillar byarna på franska rivieran, finns ett gäng olika mer eller mindre turistiga beroende på vad som lockar.

Angående interrail: som någon annan skrev så är det bokningsavgift på flertalet resor samt att alla tåg ingår inte i interrail och vissa tåg har begränsat antal platser vilket i högsäsong kan innebära att det är svårt att få plats. Italien och Tyskland är ganska generösa med tåg tillgängliga för interrail och hyfsat låga kostnader. Men beroende på hur ni vill/tänkt åka kan det ibland löna sig att köpa vanliga biljetter bara istället för kortet. Jag räknade på mitt när jag tågluffade och det var ganska hugget som stucket om jag hade fixat vanliga biljetter eller interrail. Åker man mycket lokala tåg och nattåg tjänar man på det, men annars är det tveksamt. Att åka tåg i Europa är mycket billigare än vi är vana vid här i Sverige med tågresor.

Jag rekommenderar också Slovenien varmt. Förutom Lubljana har jag varit i Bohinj. En fantastisk dal nedanför landets högsta berg, Triglav. Där är så fantastiskt vackert och trots att det är välbesökt känns det långt mellan turisterna. Man vandrar, badar, paddlar och klättrar. Vi red islandshäst faktiskt.
Bildgoogla!

Då lägger vi till att bo på St. Bartholomä, halvvägs ut på Königssee, medan vi ändå är igång. Eller åtminstone ett besök, om budgeten är stram:

caption.jpg

Jag skulle lätt kunna bränna en vecka tio da'r i detta område, inklusive att vandra i bergen. Det blir en komplett semester.
Btw, det mintgröna vattnet är galet vackert.

Då lägger vi till att bo på St. Bartholomä, halvvägs ut på Königssee, medan vi ändå är igång. Eller åtminstone ett besök, om budgeten är stram:

caption.jpg

Jag skulle lätt kunna bränna en vecka tio da'r i detta område, inklusive att vandra i bergen. Det blir en komplett semester.
Btw, det mintgröna vattnet är galet vackert.

Jag hamnade på ett litet värdshus straxt utanför Schönau,
Det var en lugn kväll och värden o jag tog ett snack över en eller ett par pils. Då visade det sig att Ricky Bruch med föräldrar i många år spenderat semestrar där på sextiotalet. Värden själv hade varit internationell rodelåkare och berättade med fasa om Rickys bravader med olika preparat,
Fast vad det gäller vandring, så måste man vara försiktig.
Morgonen efter vaknade vi (min sambo och jag) och bergstopparna var pudrade som av florsocker. Såg fantastiskt ut, ända till vi hörde att ett par ungdomar frusit ihjäl under nattens snöfall över 1500 meter.

Liknande trådar

Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: VLMF
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 502
R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 259
Senast: Raderad medlem 94602
·
Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 845
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV