Jag och karln funderar lite på att tågluffa i sommar
planen är att köpa ett interrailkort som gäller i 22 dagar med 10 resdagar. Nu kommer ju såklart den stora frågan vart ska vi åka?
Vi är inga storstadsmänniskor utan landsbygd, byar och mindre mysiga städer är det som lockar. Det får gärna vara äldre byggnader. Historia och till viss del kultur är väldigt intressant.
Vi tar gärna en sväng till havet så vi får sola och bada lite någon dag också.
Har ni några tips på riktiga smultronställen som vi inte får missa? Det här är helt i början på planeringsstadiet så vi har inte ens bestämt oss vilket håll vi vill åka åt än
Allmänna tågluffar tips tas givetvis gärna emot med glädje.
Maribor i Slovenien! Jag tågluffade dit i somras, och det var en så himla härlig kontrast mot de storstäder jag besökt tidigare på samma resa. Det går dessutom tåg direkt från Wien, och man får se himla häftiga vyer längs vägen.
Maribor är egentligen en skidort, så på sommaren är det inte mycket turister. Det finns vandringsleder och man kan även ta liften upp för skidbacken (det testade jag dock inte själv, men en kille på samma hostel sa att det varit fin utsikt där). Det är en salig blandning av gamla och nya hus, snygga och förfallna, pampiga och småskaliga.
Utsikten kan man även få ifrån andra hållet. Här är ett kapell som ligger i toppen av en vinodling (som fågelvägen är ca 500 m ifrån tågstationen).
Där intill finns även ruiner, som jag just nu inte kan komma på vad dom varit (men det står på skyltarna på platsen, så upplys mig gärna om ni kommer dit), och fin utsikt.
På vägen till/från kapellet finns det informationsskyltar om vad som finns i omgivningarna, den sista raden här fick mig att verkligen stanna upp och njuta av nuet ännu mer. Det är verkligen turistvänligt, men utan turisterna
. Tror att det är helt rätt tid att åka dit och uppleva det nu, för som jag förstod det ökar Slovenien sin turism i väldigt snabb fart.
Gällande interrail så tänk på att det tillkommer bokningskostnad på flera ställen. Spanien har kostnader för så gott som alla resor har jag för mig, har ett vagt minne av att något liknande gällde Frankrike. Jag betalade extra på en resa, när jag åkte nattåg från Prag till Wien, för att få en bokad sittplats. Min resa gick Berlin-Hamburg-Prag-Wien-Maribor-Wien-Bratislava-Budapest, och jag kan rekommendera att kolla resorna i Eurail-appen och där välja de med byten, för då får man möjlighet att komma ut och se lite av småstäder som man annars bara skulle passerat.