Smulig avföring!

S

somebody

Min häst har alltid skitit högar med avföring.. flera stycken och hela kottar... :crazy:
Men så nu, den senaste veckan har avföringen varit smulig och inte alls lika mkt.. Han får samma och lika mkt mat som innan och han ser och verkar frisk ut.

I fredas blöddde han näsblod (tror vi) då vi hittat blod på box, utanför box och hönötet... Det kan väl inte ha något samband? ja menar alltså om han är sjuk eller så?

*orolig*

Tendens till tjocktarmsförstoppning? Ge betfor, linfrö kanske? Min häst kan "torka ihop" (känslig för omställningar) då ser bollarna smuliga ut innan koliken kommer som ett brev på posten - det blir för torrt i tjocktarmen och då "kletar" tarminnehållet fast i tarmväggarna = stopp. :crazy:

Vet du ifall hästen druckit mindre vatten än vanligt?

Jag vet ett dräktigt sto som blev normal i avföringen när hon fick en extra vatten hink på kvällen, eftersom hon gick ute på dagarna och inte hade tillgång till vatten och endast åt hösilage.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 154
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka