C

chika

En snabb liten fråga..
Vad är "idealvärdena" på ensilage..jag tänker på ts,smrp och energin..på ett ungefär..:smirk:

Sv: smrp

Jag tittar faktiskt mest på kvoten (som jag vill ska ligga på runt 8).

Men det beror mest på att vi har en häst som behöver mycket MJ och hyfsat hög kvot, så det spelar ingen roll om jag ger mycket av ett grovfoder som har mycket i sig. Det kan ju bli problem med höga värden om man har en häst som lätt lägger på sig.

Runt 8 i energi (mj), vilket för mig blir ideal 64 gram smrp (64/8=kvot 8).

Ts är en smakfråga, jag har helst 60-65 % ts, högre tycker jag är värdelöst (men har ändå just nu, men det är absolut inget jag strävar efter). Blötare blir så mycket vatten att fodra med (vilket inte spelar någon roll om hästen orkar äta länge och många kg). Ska man ha ut silage i hagen vintertid är det inte kul om det stenfryser p g a för lågt ts....

Sv: smrp

Jag vill ha fri tillgång till min häst, som äter mycket men långsamt, och då han inte är speciellt svårfödd :smirk: så vill jag ha låga värden. 55-60% TS och en kvot på minst 6,5 i silaget. Värdena i sig är det svårt att säga något om men kanske 5-6 MJ /kg foder. Beror på hur torrt silaget är (oftast får man ju ta det man hittar) och då i sin tur på hur mycket hästen äter (går ju mindre vid ett torrare silage).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar