Smrp/MJ-kvot för hög?

misscocos

Trådstartare
Hejsan!

Har precis fått hem nytt ensilage från min leverantör.
Värdena är 10,2 MJ och 109 smrp /ts.
Har då fått höra att kvoten blir för hög?
Hur funkar det?

Jag har ett varmblod som behöver lägga på sig lite hull och en fjording som definitivt inte behöver lägga på sig mer...

MVH
 
Sv: Smrp/MJ-kvot för hög?

Så länge proteinöverskottet kommer ifrån grovfodret brukar det inte vara något problem, vänj in det långsamt bara :)

Tror att det kan vara ett bra foder för båda dina hästar, till fjordingen är det jag skulle klaga på främst att det innehåller såpass mycket energi. Fördelen med proteinrikt hö till tjocka hästar är att proteinbehovet blir uppfyllt och man samtidigt kan hålla nere MJ (som är det som dom blir tjocka av). Har du tillgång till halm (och hästen äter det) så kan du även byta ut lite hö mot halm och på så vis dra ner MJ ännu mer :) Tänk bara på att hästen ska få i sig tillräckligt med torrsubstans, med eller utan halm :)
 
Sv: Smrp/MJ-kvot för hög?

Det är helt normalt energivärde och aningens högt protein, men ingen katastrof. Jmft med torrhö är det 8,5 MJ och 88 gSRP. Hur blött är ditt silage?
 
Sv: Smrp/MJ-kvot för hög?

Tack för svar:)
Har försökt luska lite nu, och har nog fått tag på en bonde med rätt dåliga värden på höet som jag kan ha att späda ut ensilaget med åt fjordingen:)
Det är rejält blött, 33% ts ungefär.
 
Sv: Smrp/MJ-kvot för hög?

Om det är så blött så skulle jag istället oroa mig för att hästarna skulle bli magra för att de inte skulle orka äta tillräckligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 665
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet? Ska beställa foder men där är ingen...
Svar
12
· Visningar
985
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp