Smörjning av ny sele

MadicDomino

Trådstartare
Kom och tänkte på att när min sele jag ska köpa kommer måste den smörjas in! Men hur skall jag göra för få det mjukt? Har aldrig köpt helt nya grejer (bara träns och sadelgjord, tyglar mm) men inte sele och sadle :crazy:!

Så hur skall jag göra?, jag har ju hört att man inte får använda Ekol-oljan! :confused: aldrig använt den men hört den skall vara bra :cool: ...

Mvh
Eran Emma :angel:

Sv: Smörjning av ny sele

På "utrustning" har du en nålad tråd om lädervård. Jättebra. Jag brukar rekomendera att man smörjer in selen när man storrengjort den med läderfett som innehåller bivax. För dagligt bruk så rengör när det behövs med sadelsåpa och använd läderdressing när lädret börjar se "trött" ut. Tömmarna ska du inte smörja in bara såpa av./ Gunilla

När jag fick min nya sela så smörjde jag jätte mycket. Och nu är den mjuk och bra.

så det är bara att smörja, smörja :) Mycket fett :bump:

Smörj en massa först så att det inte spricker sen blir det mjukt ju mer man använder det.

När jag har fått nya selar så blir det en tvätt med lädertvål först, sen lite läderbalsam med lanolin i. Smala remmar oljas in om det känns lite torrare. Tex bakselen och svanskappan.

Mina tömmar oljar jag in, men de är välandvända högkvalité tömmar (tärnsjö). Dina tömmar är nya och kanske mest behöver lite tvål och på sin höjd lite fett, innan de kan oljas. Om de behöver det. Jag använder ekooljan friskt!

Så gör jag. ;)

När jag har fått nya selar så blir det en tvätt med lädertvål först, sen lite läderbalsam med lanolin i. Smala remmar oljas in om det känns lite torrare. Tex bakselen och svanskappan.

Mina tömmar oljar jag in, men de är välandvända högkvalité tömmar (tärnsjö). Dina tömmar är nya och kanske mest behöver lite tvål och på sin höjd lite fett, innan de kan oljas. Om de behöver det. Jag använder ekooljan friskt!

Så gör jag. ;)

Tänk bara på att inte smörja där du ska hålla händerna, då kan det bli ganska halt, och det vill man väl inte ;)

jag smörjer hela tömmarna, och det blir inte halt, utan supergrepp efter den behandlingen. Men, mina tömmar är verkligen nötta. En vän har nya globustömmar och de oljades in rejält, och går inte mera att använda :)

Våra tömmar är oxå väldigt nötta/väl använda och av hög kvalitet, jag smörjer aldrig dom där man håller iaf om jag inte vet att dom kan hänga i en vecka eller att det absolut inte är risk för regn, skulle aldrig ge mig ut på en maratonbana med nyputsade tömmar :eek:

nej, men det gör jag, då vet jag att jag får bästa greppet. men första gången jag putsade dem (då var de beg) var ju en chansning :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Körning Jag måste få fråga er som kan det här med körning :) Till våren kommer jag förmodligen att låna in en shettistjej till mitt stall...
2
Svar
25
· Visningar
3 164
Utrustning Ja, som rubriken säger, hur rider man in en ny sadel? Har precis köpt en sprillans ny Albion kontrol (hopp) till min häst. Har ju hört...
Svar
12
· Visningar
3 879
Senast: weasel_
·
B
Körning Hej! Äntligen, efter många års körning med min gamla långvagn och travsele (utan snabbknäppning) så har vi införskaffat ny rockard...
Svar
3
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar