Smörjde min ljusa sadel! Den blev MÖRK FLÄCKIG!!!!

Sv: Smörjde min ljusa sadel! Den blev MÖRK FLÄCKIG!!!!

Kan säga att på min gamla sadel är detta en omöjlighet eftersom den är dubbelsydd med köttsidan inåt både på skirts och fendrar.

Min nya sadel är dubbelsydd på fendrarna. Behöver vi inte smörja alls då??:p

Det är skillnad på att olja in en sadel och att smörja med sadelfett. Du behöver absolut inte olja in en mjuk sadel. Att olja in en sadel gör man om lädret är torrt. Är din sadel mjuk så låt den vara.

Den är spröjtans ny och inte sådär otroligt mjuk ännu.

Det är skillnad på att olja in en sadel och att smörja med sadelfett. Du behöver absolut inte olja in en mjuk sadel. Att olja in en sadel gör man om lädret är torrt. Är din sadel mjuk så låt den vara.

Just ja, det är ju sadelfett jag brukar använda...:D
Fast det behövs inte så mycket eller ofta på en 30+ år gammal sadel.

Liknande trådar

Äldre Jag har ett par vita sneakers med svarta läderdetaljer som för ett tag sedan blev lite smutsiga. Tänkte då att jag skulle tvätta dem så...
Svar
2
· Visningar
2 653
Utrustning Köpte precis en ny sadel, en mörkbrun Kieffer. Lade inte mycket pengar på den då den skall vara en provisorisk lösning. Dock retar jag...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: clovergirl
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: Perla
·
Övr. Katt Vet inte vad jag vill med tråden mer än att få ur mig allt... Alltså usch jag är så himla ledsen, det gör ont i hjärtat. En dag kom...
Svar
11
· Visningar
2 389
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur