Smörjde min ljusa sadel! Den blev MÖRK FLÄCKIG!!!!

JessicaM

Trådstartare
Jag smörjde nyss fendrarna eller va de heter på min ljusa w sadel och de blev helt MÖRKA O FLÄCKIGA!!! Det har torkat o är fortfarande mörk fläckiga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HJJJÄÄÄÄLLLPPPPP :cry:

Sv: Smörjde min ljusa sadel! Den blev MÖRK FLÄCKIG!!!!

Jag smörjde nyss fendrarna eller va de heter på min ljusa w sadel och de blev helt MÖRKA O FLÄCKIGA!!! Det har torkat o är fortfarande mörk fläckiga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HJJJÄÄÄÄLLLPPPPP :cry:
Varför sa du inte till mig först..du måste ha ett medel som är gjort för att användas på ljust läder..åk till Färjestad shoppen och prata m dem så får du hjälp att få rätt medel :)

Tyvärr kommer du att få leva med en fläckig sadel, för det går inte att få bort dom! :eek:

då är det väl bara att försöka få allt samma mörkare färg? heller helmörk än fläckig? fast det är ju trist när man skaffat ljust läder att det blir mörkt.. :/

Vad trist!

Jag skulle smort in hela sadeln och sen gjort likadant med tränset. Om du har ljust träns alltså.

Nån som vet hur man får rent ljus mocka som blivit fläckigt?

Senast ändrad:

Varför sa du inte till mig först..du måste ha ett medel som är gjort för att användas på ljust läder..åk till Färjestad shoppen och prata m dem så får du hjälp att få rätt medel :)

Vad ska man använda?

//Marlene

Det finns speciella oljor (tex neatsfoot) för ljusa sadlar.

Till TS, man måste vara jätteförsiktig med ljusa sadlar om man vill behålla dom ljusa.... men sitter fläckarna så till att dom döljs av dina ben när du sitter i sadeln kanske du kan leva med dom? Annars får du olja in hela sadeln så den ändrar färg helt och hållet.

Det är egentligen inte relevant men vad är det du har smort med?

Det är egentligen inte relevant men vad är det du har smort med?

Det är väldigt relevant!

JessicaM, vilken smörja hade du? Vänligen upplys oss så slipper andra använda samma skit. Betalt tog de säkert för smörjan med...

//Waern

Behöver ju inte vara skit, bara inte menat för ljust läder. Det mesta mörkar ju ljust läder....

Sadeln är lackad, så det är där lacken är bortnött som den suger olja o blir mörk. Lösningen är att ta bort all lack ( aceton?) och sen olja den så blir det samma färg över hela.

Lack?
Inte om det är en sadel av vettig kvalitet.

Man får ALDRIG olja in en sadel på ovanlädret!!! Oljan skall smörjas på köttsidan av lädret.

va:S det där förstod jag inte? vad är köttsidan? och varför ska man inte det?

Köttsidan är undersidan helt enkelt..den sida som är ruggad.
På en del sadlar kan denna även vara vänd utåt men vanligtvis inte.

Kan säga att på min gamla sadel är detta en omöjlighet eftersom den är dubbelsydd med köttsidan inåt både på skirts och fendrar.

Lack?
Inte om det är en sadel av vettig kvalitet.
Varför tror du att de håller sej ljusa annars ? Nästan alla massproducerade sadlar är behandlade med nån form av ytbehandling. Sen kan man ju fundera på begreppet vettig kvalite.

Man ska inte olja in sadeln på ovanlädret, det är redan behandlat och inoljat från sadelmakeriet. Gör man detta så får man som bekant fula och mörka fläckar på sadeln. Sadeln smörjs på undersidan av lädret dvs köttsidan. Det är skillnad på kromgarvat läder och vegetabiliskt garvat läder.

Liknande trådar

Äldre Jag har ett par vita sneakers med svarta läderdetaljer som för ett tag sedan blev lite smutsiga. Tänkte då att jag skulle tvätta dem så...
Svar
2
· Visningar
2 653
Utrustning Köpte precis en ny sadel, en mörkbrun Kieffer. Lade inte mycket pengar på den då den skall vara en provisorisk lösning. Dock retar jag...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: clovergirl
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: Perla
·
Övr. Katt Vet inte vad jag vill med tråden mer än att få ur mig allt... Alltså usch jag är så himla ledsen, det gör ont i hjärtat. En dag kom...
Svar
11
· Visningar
2 389
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka