Smörja sele

Sv: Smörja sele

Är EXTREMT dålig på det där med att putsa... Inte bara selen utan allt annat läder med! :crazy:

Putsade min "nya" sele (köpt i september-06) första gången i förrgår! :eek: :o
*förlåt Gunilla* ;)
Bestämde mig då, efter att ha stått och putsat i över 2 timmar för att få det fint, att jag måste börja bli mer noggrann och göra det oftare.

Använde mig av Ekols lädertvål och sen läderdressing från Rapide, som jag fick med när jag köpte selen. Nästa gång tror jag att jag oljar in den lite oxå, bara för sakens skull. :D

:eek:

Jag är en sån som släpar med selen hem på cykeln för att tvätta den och sedan olja in del för del :o Var del får ligga i olja i cirka tre timmar för att suga åt sig.

Jag tvättade hästen i onsdags. Red hem barbacka på varmblod med HÖG MANKE och benig ryggrad för att jag inte HANN smörja selen så jag kunde köra hästen.

I torsdags smorde jag selen. Använder för tillfället hööks sadeltvål och netsfood olja.

Har faktiskt börjat bli lite bättre på att smörja selen och körhuvudlaget. Det är lite värre med alla andra lädersaker..

Anna-Carin

:eek:
Vad har du för stora kar som selen kan ligga i å träcka in olja??

Måste som sagt ja bli myyyycket ordentligare med smörjandet!! :crazy:

Tvättar av selen i badkaret sedan stoppar jag ner avtagbara remmar i olja. Själva däckeln "öser" jag olja på med jämna mellanrum :o

Sorry, glömde skriva att inoljningen sker i en hink :)

Jag har hört att det inte är bra att dränka in i olja jag.. men de kanske bara gäller ekol oljan som är rena döden för läder

Anna-Carin

Jag oljar in eftersom min sele är helt ny och lädret är ohyggligt hårt. Den är knappt hanterbar :) Så fort den är under kontroll så blir det inte mer olja.

Ett tips är att gå in på utrustningsforumet! Där finns en nålad tråd längst upp om hur man bäst smörjer och oljar sitt läder :)
Skriven av Mike här på forumet.

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Dränk inte läderartiklar i olja!!!
Detta gör att oljan vräker in i lädret och det blir övermättat.
Er sadelmakare kommer också att bli irriterad, eftersom det blir otroligt omständigt att sy i oljemättat läder.
Försök själv att hålla i en inoljad nål

Alltså: lite olja, flera gånger, gärna med 1 dags mellanrum.
Första oljningen bör göras när lädret är fuktigt, för då är
porerna i lädret öppna, och oljan tränger in bättre.
Den oljan som går in då, håller porerna öppna till andra smörjningen dagen efter.

Hämtat från ovan nämda tråd :banana:

Jag tvättar med sadeltvål, sen fettar jag in det med ibland läderbalsam med bivax typ skinnfix, eller ibland blir det "en blå rund burk med läderbalsam :) " Till smala remmar som ska träs i kan det bli en inoljning med ekols färglösa då o då.

Tömmarna stoppar jag ner i en hink med varmt vatten och tvål, sen drar jag upp dem o drar av dem med en trasa torrt, sen oljar jag in dem direkt så att lite fukt fnns kvar, sen är de sååå fina :) Men det är tärnsjös väl använda, har en vän som oljade in sina globus tömmar och de är ohanterbara nu :)

Gah, selar är sååå tråkiga att putsa. Händer alldeles för sällan att jag gör det men jag brukar i alla fall använda tvål av nåt slag, just nu fiebings spraytvål och efteråt använder jag effax läderbalsam.

Jag bruk försöke smörje selen var lördag etter vår tur. I bland så hopper jag över det om vi har myck att göre. Men selen blir så finer om man smörjer och sköter den.

Rut.

Jag putsar selarna inför varje tävling, igår höll jag på i tre timmar! Det är sååå tråkigt. Men det blir ju himla fint när det väl är gjort. Jag tvättar först med lädertvål och sedan fettar jag in med ett gult fett i en rund blå burk ;) eller ett läderfett jag köper hos skomakaren i stan, bättre än de flesta fetter jag provat som säljs i hästaffärer.

Jag använder Stübbens fett, tycker de funkar bra, fast jag har ju bara smörjt selen en gång:angel: Jag vräkte på lite väl mycket på däckeln så nu fastnar allt damm och skit i det fina lilla fettlagret:smirk: Får väl se till at göra något åt det. Någon dag:p

Stübbens läderrengörning och läderbalsamet eller vad den heter. Mycket bra båda två :) Ganska dyra men Läderbalsamet har jag haft i snart 1½ år och jag ser inte ens botten än :confused: .
Flaskan med läderrengöring har jag haft i snart 1½ år med och den är nu slut :D !
Den tänker jag värkligen köpa igen! Ca 92 kr st men värt!

Försöker göra så ofta som möjligt, *visslar* men det blir allt för sällan, men jag är noga att kolla så det inte är så farligt så det spricker.

Kan de inte komma med läderbalsam på sprejflaska :)?

Mvh
Eran Emma

Var har du hört att ekol-oljan är döden för lädret? Den info jag har är att den är alldeles utmärkt till själva lädret, men däremot döden för sömmar av naturtråd (som löses upp av den). Det mest oroväckande i det hela var att sömmarna från utsidan kunde se helt ok ut, för att visa sig vara helt "uppruttna" då de utsattes för påfrestning. Risk för olyckor alltså! Sömmar av konstfiber klarade sig dock utmärkt.

Denna info fick jag av en sadelmakare som hade fått sy om många selar av denna anledning (=byta ut all tråd), men det var i och för sig ett tag sedan, -96 om jag minns rätt. Så ekol kan ju ha ändrat ingredienser sedan dess. Värt att kolla upp i alla fall kanske, om man vill använda den oljan.

Liknande trådar

Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: Liten
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Efwa
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII