Smörgåstårta - räkor

Saeta

Trådstartare
Hur vanligt är det att bli dålig av räkor? Jag gjorde en smörgåstårta idag och köpte frysta räkor som jag fick skala själv. Det var bara jag som hanterade tårtan och allt innehåll. Använde såklart sterila plasthandskar. Men hur vanligt är det att bli dålig av det? Är det annat när man gör smörgåstårta själv än när man köper? Tacksam för svar!

Kan tillägga att jag är extremt nojig nu i efterhand pga diarre och magsmärtor. Men å andra sidan kan det ju bero på vad som helst... Åt räkorna vid 21, så det var ju inte längesen. Kanske tar längre tid än så?
 
Senast ändrad:
Sv: Smörgåstårta - räkor

Inte speciellt vanligt alls. Vad ska man bli dålig av? Det beror ju förstås på hur man hanterat ingredienserna innan men om det är obruten kylkedja och inget är dåligt innan smörgåstårtan görs och den hanteras rätt sen så ska man inte bli dålig. Och att använda sterila platshandskar bara för att skala räkor känns oerhört överdrivet.
 
Sv: Smörgåstårta - räkor

Inte speciellt vanligt alls. Vad ska man bli dålig av? Det beror ju förstås på hur man hanterat ingredienserna innan men om det är obruten kylkedja och inget är dåligt innan smörgåstårtan görs och den hanteras rätt sen så ska man inte bli dålig. Och att använda sterila platshandskar bara för att skala räkor känns oerhört överdrivet.

Nej jag har bara fått för mig att det är större risk att bli dålig av skaldjur. Det kanske inte alls stämmer? Jag har hört så "ofta" att folk blivit dåliga pga räkor och sånt, det är väl därför jag har fått för mig att det är relativt vanligt. Dom har ju bott i frysen och sen legat på köksbänken för att tina, sen in i kylen när jag inte använde dom. Men just det där med att inget är dåligt innan, det är lite det jag syftade på. Om räkor brukar kunna vara dåliga även när dom är frysta. Jag har som sagt ingen aning...

Att det är oerhört överdrivet med plasthandskar tycker inte jag. Dels för att man slipper lukten på händerna, dels för att det är äckligt att skala utan handskar och sen är det ju rätt fräscht att ha handskar på sig :) supersmidigt tycker jag!
 
Sv: Smörgåstårta - räkor

Jag uppfattade det som att du hade handskar för att minska ev smittospridning och det hade varit överdrivet.

När man blir dålig av skaldjur så är det allt som oftast pga bruten kylkedja. Och skaldjur luktar illa när de är dåliga. Räkor som tinats så som du säger kan jag nästan lova är helt ofarliga.
 
Sv: Smörgåstårta - räkor

Jag uppfattade det som att du hade handskar för att minska ev smittospridning och det hade varit överdrivet.

När man blir dålig av skaldjur så är det allt som oftast pga bruten kylkedja. Och skaldjur luktar illa när de är dåliga. Räkor som tinats så som du säger kan jag nästan lova är helt ofarliga.

Ja jo lite därför är det väl också, men det är ju bara ett plus i kanten ;) använder ofta handskar vid matlagning och sånt. Men okej då förstår jag :) och man känner verkligen att de luktar illa också? Eller är illa en smakfråga från person till person? :P
 
Sv: Smörgåstårta - räkor

Om de andra som åt av den mådde bra så är det säkert ingen fara med det.
Däremot brukar ju smörgåstårta innehålla saker som kan bråka om man har känslig mage.
Min mage gillar varken fett, laktos, hårda grönsaker eller (ljust) bröd.
Så det kanske är det som ställer till det?
Bökigt, men ofarligt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Smörgåstårta - räkor

Om de andra som åt av den mådde bra så är det säkert ingen fara med det.
Däremot brukar ju smörgåstårta innehålla saker som kan bråka om man har känslig mage.
Min mage gillar varken fett, laktos, hårda grönsaker eller (ljust) bröd.
Så det kanske är det som ställer till det?
Bökigt, men ofarligt :)

Yes, alla mår bra och jag mår också bra, så det var nog bara tillfälligt så som det kan bli ibland. Men det är nog så som du säger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp