Smörblommor - giftiga?

L

Liva

Hej!

Bor på en gård med en del mark och är på gång att skaffa häst i vår/sommar.

Läser nu att smörblommor är giftiga för häst men att de oftast självmant väljer bort dessa och struntar i att äta dem.

I den hagen som jag i första hand ska anlägga växer det en (hel) del smörblommor vet jag. Hur ska jag tänka??

Vågar jag ha häst i områden med smörblommor?
HUR giftiga är de, symptom etc?
Kan man på något sätt bli av med smörblomman i hagen?

Tack för svar.. :)

Sv: Smörblommor - giftiga?

Jag har också smörblommor i mina hagar och mina hästar har gått där i två år. ingen har blivit sjuk.
Nu är jag inte säker men jag har för mig att dom behöver äta ganska stora mängder för att kunna bli sjuka.:confused:

är det mycket gräs också eller är det mest bara smörblommor? för dom väljer ju bort smörblommorna om det finns annat att äta men är det ont om mat så tar dom även smörblommor
för att bli av med dom så är det väl att gräva upp dom så det är inget man så gärna gör :P

Precis som Sweep skrev så är det ingen större fara så länge det finns tillräckligt med bete i hagen. I torkade smörblommor så försvinner större delen av giftet, och de behöver få i sig stora mängder för att bli sjuka. De smakar dessutom väldigt skarpt så djuren undviker de.

Här kan du läsa mer om växter som är giftiga för hästar. :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hästens_föda

Vi har oxå smörblommor i hästhagen och vi har haft hästar där i 15 år och inget har hänt.
Förut hade vi kor och då växlade vi hagar och kossorna åt upp smörblommorna.:)

Mycket smörblommor kan tyda på att marken har ett lågt pH, men det kan lika väl vara ett tecken på att marken är näringsfattig.

Då ska man gödsla och kalka.

Slå smörblommorna innan de fröar varje år så får du iaf inte ännu fler lika lätt.

Min hovslagare skickade iväg sin häst i avelssyfte.
När hon kom tillbaka var hon aldeles olik sig, hängig. Ögonen såg trötta och vätskade. Hela hästen såg vanskött ut och tycktes inte riktigt svara på komunikation. Var inte nervarande! Och hon fragade mkt ur munnen.

Hon pratade med en annan som också hade haft sin häst där vid samma tillfälle som hade precis samma symptom.

Det visade sig att dessa 2 ston och 2 andra hade stått i en hage med inge bete utom smörblommor så alla dessa hade fått i sig detta!
Man kan inte göra något åt det utan måste låta tiden lösa det om det inte har ätit för mkt vill säga.

Där emot ser man hästen tuggar på smörblomma, var snabb och skölj ur munnen för dom sköljer man bort giftet!

Det tog flera veckor innan hästen var som vanligt igen. Men ett föl i magen lyckades hon iaf få under smörblommevistelsen. Som jag ser fram emot att se!

Tusen tack för alla svar!

Jag vet att det växer en hel del smörblommor men även gräs på ängen.
Ska försöka få kläm på det här med Ph-värdet så kanske man kan göra något åt det inför kommande somrar.

Har också fått veta att min foderhäst som jag ska köpa spottar ut smörblommor vilket ju låter bra. :)

Våra hästar har aldrig ätit av smörblommorna. Måhända att de råkat äta något enstaka, men det är ju inte giftigt i så små mängder. Om gräset börjar tryta så skaver de noggrant runt smörblommor och bajshögar, stånds och annat de inte äter/vill äta. Men smörblommorna får stå kvar. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka