Smörblommor

M

McGreen

Jag vill ha reda på om det är helt klarlagt att torkade smörblommor ( i typ hö ) är ofarligt för hästar att äta.
Finns det ngn som vet?
Mvh Erik
 
vad jag har hört så är det inte så farligt om hästen äter lite smörblommor när de är färska. alltså sånna som råkar komma med. men torkade har jag ingen aning om!
 
Smörblommor är giftiga, de flesta hästar brukar inte äta dom.

Men jag har aldrig hört om någon häst som blivit dålig av smörblommor så jag är inte orolig, det växer en del smörblommor i mina hagar. :)
 
Har alltid hört att torkade smörblommor är ofarliga. Kollade runt på nätet och hittade detta citat från en vegetationsbeskrivning:

"Gynnas i betesmarker eftersom den undvikes av de betande djuren på grund av smak och giftighet. I det torkade höet har dock dessa ämnen försvunnit."

Tror säkert man kan hitta en mer vetenskaplig förklaring om man vill leta...
 
Då borde man alltså kunna lia ner smörblommorna i hagen och låta dem torka, och sen släppa på hästarna igen (när det blivit mkt smörblommor och lite bete..)
 
Torkade är de smaskiga och går bra att ha i höet osv. men färska är de giftiga. Mina äter inte dem alls då. Om jag repar av i hagen o de ligger o torkar - då äter de dem.
 
Vad jag hittat är smörblommor ofarliga torkade. Men om jag inte minns fel är det också så att ett bete med mycket smörblommor i är ett ganska näringsfattigt bete.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 988
Senast: Görel
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp