Smittskyddslagen?

P

Piggelurven

Är det någon som VET om smittskyddslagen tillämpas på hästar? Och om det kan få rättsliga påföljder? Om en person som skulle flytta till ett stall ljugit om en smitta och sagt att hästen var undersökt av "hudexpert" på strömsholm och enligt ägaren hade denne vet. sagt att hästen hade någon "okänd sjukdom" men som ABSOLUUUUUUT inte smittade som sedan visade sej vara ringorm när andra hästar drabbades? Kan man få någon slags ersättning av hästägaren som ljugit, för de andra hästarnas sveda & värk och respektive ägares vet.+ med. kostnader? Tacksam för svar!

Sv: Smittskyddslagen?

Det här faller inte under epzootilagen, om man vill ha skadestånd är det en civilrättslig process som gäller.
PL

Vad kan man åtala för då? Lögnen om smittan? Anmäler man det till polisen som lämnar vidare till åklagare för att väcka åtal?

När det är civilrättsligt så får man själv lämna in ärendet till Tingsrätten. Det är en ganska omständig sak så de flesta brukar ha en advokat eller jurist till hjälp. I princip så den utredning som myndigheterna (polis, tull mfl) gör och lämnar till åklagaren när det gäller brottsmål och det jobb som åklagaren gör innan det blir åtal får man göra själv. Det brukar då vara enklast att ta hjälp av någon som kan det som en jurist eller advokat. Men man ska vara medveten om att det inte är billigt och om det inte är så höga belopp (här kommer jag inte ihåg om det är ett halvt eller ett helt basbelopp som är gränsen) så får var part stå sina egna kostnader för rättsprocessen. Ofta kan det då bli billigare att låta bli.

Ok, tack. Nu är det väl inte pengarna som är grejjen, utan den där j***a idioten till människa som ljög om smittan som vi vill sätta dit... Men då vet jag, tack!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: mackan
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862
S
Hästvård Hej, jag måste bara få skriva av mej och få dela mina tankar. Jag får ta det från början. Det här som jag talar om nu är en ridskola...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: _sandrooo_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar