Smittorisk på ringorm

S

SofieAndersson_88

Att människor drabbas av ringorm från djur är vad jag förstått det som relativt vanligt - men hur är det med från människa till djur?

Anledningen till att jag undrar är för att en tjej i 10års åldern (smittad via sina marsvin) bor på gården där jag har min häst. Och hon är väl som barn i den åldern är mest - dsv inte så lyhörd/lydig.
(Hennes föräldrar verkar dessutom inte så insatta i att det är en smittsam bakterie heller:()

Alltså smiter hon ut i stallet även fast hon inte får - hur stor risk är det att hästarna som står i stallet blir smittade om hon klappar på dom? Det finns även kaniner inhyrda i boxarna.

Skulle vara tacksam för svar/vad ni har för erfarenheter då bl.a Vårdcentralen säger emot sig själv..

Mvh Sofie

Sv: Smittorisk på ringorm

Vad jag har förstått så smittar ringorm på båda håll, alltså från människa till djur och från djur till människa, hade inte velat att en med ringorm hade klappat mina hästar, du får prata med familjen och förklara smittorisken.

Tror tyvärr att jag måste instämma med övriga.....
Men har hört att det finns olika ringormsvirus.
Och alla drabbar tydligen inte häst.
MEN jag vet inte vilken sort marsvin får.
Kolla på slu:s sida.......

Tror tyvärr att jag måste instämma med övriga.....
Men har hört att det finns olika ringormsvirus.
Och alla drabbar tydligen inte häst.
MEN jag vet inte vilken sort marsvin får.
Kolla på slu:s sida.......

Hade ingen aning om att det fanns olika varianter - ska kolla upp slu, tack för tipset!!

Tyvärr är familjen alldeles för naiva, de lyssnar inte på mig för att jag är "yngre" eller hur man nu ska uttrycka det.

Någon annan som har hört om olika typer av ringorm?

den typ av ringorm man pratar om i kattsamanhang smittar varesig människa eller häst. den syns via ultraviolett (har jag för mig det hette) ljus. vi importerade en ras katt från australien som råkat få det på en utställning där, det tog 6 mån. innan han kunde skickas till sverige pga. smittan.

den "vanliga" ringormen som hästar och nötkreatur och människor kan få är en svampsmitta och mkt. smittsam åt alla håll även om inte alla individer är lika "mottagliga" (själv har jag aldrig fått det trots att jag pillat med bara händer i angripna omr. min syster fick smittan hur lätt som helst). vet inte heller om det är samma svampsmitta som smådjur kan ha.

Du kan läsa mer om ringorm på SVAs hemsida (sva.se). Ringorm av den typ som infekterar gnagare ses mer sällan hos häst. Jag skulle tro att risken för att flickan skulle smitta din häst är liten. Större risk att hon smittar dej! Ringorm är fö en mykos, dvs en svampinfektion, alltså varken en bakterie eller ett virus.

det som är mest förvirrande är alla olika svar - ringde en veterinärklinik idag som sade att det bara finns en "typ" av ringorm som smittar till de flesta arter medan andra källor säger det motsatta :S

Jag har haft hand om en häst med ringorm för många år sedan. Det kom ibland och försvann ibland. När ho hade det så var vi jättenoga med att inte nudda det med borstar o så. Vi klarade oss från smitta. Men SVA låter som en bra källa.
/ C

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 578
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V