Smittorisk f dräktigt sto?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare mollymalone
  • Startdatum Startdatum
M

mollymalone

Vi har två ston hemma, en av dem är dräktig in på 150:e dygnet. Jag undrar vilka risker jag utsätter henne för om jag tar med den andra hästen på träning på ridskola? Kan den hästen föra med sig eventuella smittor hem till det dräktiga stoet? Så undrar jag över om det är någon mening att vaccinera mot virusabort. Har hört att den vacc inte är "säker" - bör man vaccinera ändå? Om mitt dräktiga sto kastar fölet och inte är vacc mot virusabort, vad gäller från försäkringsbolaget (hon är A1+A3 försäkrad i Folksam). :bow: Tacksam för era åsikter :bow:
 
Sv: Smittorisk f dräktigt sto?

Det finns alltid risk för smittspridning om du tränar med den ena hästen på ridskolan. För stoet själv är kanske inte risken så stor, men det kan ju orsaka att hon kastar fostret.
Vaccinera mot virusabort eller inte går inte att ge nåt entydigt bra svar på.
Jag vaccinerade vid "min" första dräktighet, sen har jag inte gjort det mer. Men då har jag inga hästar i stallet som är ute och far på träningar och tävlingar, utan samtliga håller sig på hemmaplan = minimerad risk för smittspridning. Vaccinet ger inget 100%-igt skydd mot sjukdomen, men jag kan för lite för att ge mig in i nån djupare utredning om detta.
Såvitt jag vet finns inga krav från försäkringsbolagen att stoet måste vara vaccinerat mot virusabort för att ett kastat foster ska ersättas - OM man tecknat en fosterförsäkring.
 
Sv: Smittorisk f dräktigt sto?

Man ska inte blanda dräktiga ston och hästar som är ute och far..
Vaccineringen är tyvärr inte 100 procentig med bättre det än ingenting.

Alternativet för dig är att ha hästarna skilda och "egna" grejor.

Sådant fungerar tyvärr inte i praktiken om man inte har en isolering.
Du vet.. egna skottkärror.. byta om varje gång..tvätta kläder..osv..

Så summan av det hela är att blandar man resande hästar med dräktiga ston så spelar man rysk roulett med dom ofödda fölen..
Så där får var och en prioritera..

Vet inte hur det är med försäkringen..
Själv anser jag att hingsthållaren skall få sina pengar ändå om det går att bevisa att stoet har utsatts för onödig risk..
Min åsikt.


AM
 

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Myelin
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 303
Senast: Snowball
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 095
Senast: andover
·
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp