Smittat stall - hur har du gjort?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, vad har ni gjort med er utrustning när ni varit i stall som haft typ kvarka och liknande?

Har själv bara råkat ut för det en gång, tack och lov. Det jag gjorde var att kasta allt jag hade haft där, så fort stallet var friskt igen. Sved lite i plånboken då detta bl.a. innefattade en nästan ny CO WC hjälm, några dyra HV Polo jackor och ett par 2 999 kr ridstövlar. Men det fanns inget sätt att få de helt rena på igen, så det var bara att kasta allt....

Men jag kom bara av någon anledning att tänka på det idag, om det skulle hända igen... Skulle helst vilja göra samma sak igen :(
 
Det beror ju på vad det är för smitta. Olika typer gör att man får göra på olika sätt.
Vissa försvinner snabbt av sig själv om det inte finns någon värd för det att leva på och då är det inte så svårt.
De värsta är vad man kallar klibbiga och kan leva länge utan värd och fastnar på "allt".
Vissa dör lätt med t ex Virvon behandling andra kan behöva både kokas och användas riktigt starka medel för att för svinna om dom ens går att få bort.
 
Förlåt, jag hoppas verkligen att det här inte uppfattas elakt!

Jag blir så ofta lite full i skratt när jag läser dina trådar. Det märks att du väldigt ofta vill väldigt mycket inom hästeriet, du vill göra rätt och ha massor av kunskap.

Men lite väl ofta verkar det gå lite väl långt... :angel: Inte behöver man kasta allt för att det varit i smittat stall. Mycket går att tvätta, med vanligt tvättmedel eller något starkare. Annat behöver kokas, vissa grejer behöver bara ligga en viss tid etc. beroende på vad det är för smitta.
Men det är nog inte mycket som behöver KASTAS. Hjälmar och stövlar/skor måste vara det som är svårast att få rent, men det är nog extremt sällan det inte går.

Som sagt, jag menar absolut inget elakt, jag tycker tvärtom det är jättebra att du verkar jaga kunskap så aktivt, så ofta. Men det är inte alltid fullt så allvarligt och svårt som det ibland låter som på dig :)
 
Inte ens när jag åkte till Island behövde jag byta ut någon ridutrustning. Bara tvätta med virkon och kläder som vanligt, sen var det fritt fram. Att kasta allt verkar ha blivit väldigt dyrt ja. Inte byter väl stall som fått kvarka ut all utrustning till hästarna?
 
Ja, vad har ni gjort med er utrustning när ni varit i stall som haft typ kvarka och liknande?

Har själv bara råkat ut för det en gång, tack och lov. Det jag gjorde var att kasta allt jag hade haft där, så fort stallet var friskt igen. Sved lite i plånboken då detta bl.a. innefattade en nästan ny CO WC hjälm, några dyra HV Polo jackor och ett par 2 999 kr ridstövlar. Men det fanns inget sätt att få de helt rena på igen, så det var bara att kasta allt....

Men jag kom bara av någon anledning att tänka på det idag, om det skulle hända igen... Skulle helst vilja göra samma sak igen :(


Jag har använt virkon - tvättat hjälm och stövlar. Alla kläder i maskin på 60 grader.

Vet inte vad det skulle kunna vara för smitta som inte går att döda med virkon? Även kvarka (som ju tenderar att bita sig fast) försvinner av det. Minns när vi hade utbrott på mitt gamla jobb och hästskötarna gick runt med högtryckstvättar i hela stallet med virkonlösning.

Sadel och träns lockas i bitar, sköljs av, och får torka.

Är alldeles för snål för att slänga dyra stövlar och annat... :eek:
 
Ja, vad har ni gjort med er utrustning när ni varit i stall som haft typ kvarka och liknande?

Har själv bara råkat ut för det en gång, tack och lov. Det jag gjorde var att kasta allt jag hade haft där, så fort stallet var friskt igen. Sved lite i plånboken då detta bl.a. innefattade en nästan ny CO WC hjälm, några dyra HV Polo jackor och ett par 2 999 kr ridstövlar. Men det fanns inget sätt att få de helt rena på igen, så det var bara att kasta allt....

Varför skulle man slänga stövlar, när man slänger vare sig sadlar eller träns? (eller annat av läder som går att rengöra)

Däremot skulle jag bli fundersam på hjälmen, då det är sällan tillåtet att andvända några kemikalier på de, utom mild tvål och ljummet vatten som mest.
 
Nu har jag peppar peppar aldrig behövt hantera ett kvarkautbrott eller något mer "allvarligt" i den bemärkelsen. Däremot var det en häst i min hästs dåvarande stall som fick problem med löss. Vi hittade aldrig någonting på någon av de andra hästarna, men för att vara på den säkra sidan så rengjordes självfallet allting ändå. Schabrak och täcken tvättades, sadlar och träns putsades, kläder togs hem för att tvättas. Borstarna slängde jag faktiskt, men det var av ren lathet, hade inte så många och de flesta var slitna, så det kändes nästan lättare att köpa nya än att ta sig besväret att tvätta rent de gamla. Men annars har jag hört att typ Virkon ska ta bort det mesta?

Aldrig i livet att jag skulle kasta min CO-hjälm. Någon bra idé på hur man ska göra den sanerad har jag väl dock inte, men den var alldeles för dyr för att kastas. Hade det varit en typ Jofa-hjälm (såna man hade på ridskolan på 90-talet) hade jag väl kanske övervägt det, men inte utrustning för tusentals kronor.
 
Hej!

När vi brev friskförklarade efter kvarka vad det skura hela stallet och allting i det som gällde. Efter skurandet var det Virkon-bad. Funkar superbra och jag slängde inte en enda grej. Vi flyttade från stallet med kvarka så fort vi fick (dvs när vi inte längre var i karantän) och ingen häst i nya stallet blev sjuk heller.

/Lavinia, som fortfarande använder samma stövlar som då.
 
Nu har jag peppar peppar aldrig behövt hantera ett kvarkautbrott eller något mer "allvarligt" i den bemärkelsen. Däremot var det en häst i min hästs dåvarande stall som fick problem med löss. Vi hittade aldrig någonting på någon av de andra hästarna, men för att vara på den säkra sidan så rengjordes självfallet allting ändå. Schabrak och täcken tvättades, sadlar och träns putsades, kläder togs hem för att tvättas. Borstarna slängde jag faktiskt, men det var av ren lathet, hade inte så många och de flesta var slitna, så det kändes nästan lättare att köpa nya än att ta sig besväret att tvätta rent de gamla. Men annars har jag hört att typ Virkon ska ta bort det mesta?

Aldrig i livet att jag skulle kasta min CO-hjälm. Någon bra idé på hur man ska göra den sanerad har jag väl dock inte, men den var alldeles för dyr för att kastas. Hade det varit en typ Jofa-hjälm (såna man hade på ridskolan på 90-talet) hade jag väl kanske övervägt det, men inte utrustning för tusentals kronor.

Löss lever sällan mer än några timmar/dygn utan värddjur, så ni hade bara behövt lägga allt ute i kylan eller lägga undan det några dagar.
 
Jag tycker det är svårare att sanera efter ringorm då sporer kan ligga väldigt länge i skrymslen som man inte kommer åt.
 
Haha men jösses, att slänga all utrustning låter lite väl radikalt. Om man tänker logiskt så borde ju den största delen av viruset/bakterierna/vad det nu är vara i stallet, i alla skrymslen och vrår och i krubbor och vattenkoppar och på väggarna. Ska man riva stallet och bygga nytt då eller? :D Allt dör om man tvättar med Virkon S.
 
Löss lever sällan mer än några timmar/dygn utan värddjur, så ni hade bara behövt lägga allt ute i kylan eller lägga undan det några dagar.

Detta var vad jag hade hört också, men i och med att hästen fick detta precis i skarven när vi ändå hade tänkt sluta med täckena för säsongen skulle de ändå tvättas och läggas undan (= egentligen inget merarbete p.g.a. själva lusutbrottet) och detsamma gällde ju för schabraken, de skulle ju ändå tvättats. Sen hängde den drabbade hästens utrustning precis över min i sadelkammaren, så jag kanske var lite onödigt försiktig med att tvätta rent sadel och träns, och som jag sa så var det rejält overkill/lathet hos mig som gjorde att jag kastade borstarna. :p

Nu handlar ju TS grejer i och för sig om något mycket allvarligare än ett anfall av löss, men att kasta svindyr utrustning känns ändå lite att gå till överdrift, det håller jag med om.
 
Ja, vad har ni gjort med er utrustning när ni varit i stall som haft typ kvarka och liknande?

Har själv bara råkat ut för det en gång, tack och lov. Det jag gjorde var att kasta allt jag hade haft där, så fort stallet var friskt igen. Sved lite i plånboken då detta bl.a. innefattade en nästan ny CO WC hjälm, några dyra HV Polo jackor och ett par 2 999 kr ridstövlar. Men det fanns inget sätt att få de helt rena på igen, så det var bara att kasta allt....

Men jag kom bara av någon anledning att tänka på det idag, om det skulle hända igen... Skulle helst vilja göra samma sak igen :(
Tvätta och är du osäker ändå låt grejerna och kläderna ligga utomhus under vintern.
 
Varför skulle man slänga stövlar, när man slänger vare sig sadlar eller träns? (eller annat av läder som går att rengöra)
/.../

Sadlar och träns tänkte även jag på. Jösses, om en ridklubb skulle slänga 30 sadlar på en gång - då blir det fanemej att rida barbacka ett år innan det går att köpa in nya till alla hästar. :cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan. Tonårsdottern verkar dock...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
22 332
Senast: mackan
·
F
Hästmänniskan Jag måste bara få skriva av mig lite.. Såhär är det. Vi har våra hästar i en sommarhage och på andra sidan vägen finns det ett stall...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp