Smider i traven

J

Jenny_H_85

Min fyrgångare smider i traven... inte när jag travar "kort" trav. Men när jag vill öka traven, slår han i med hovarna i varandra (smider). Vet någon något/några tips på hur man kan få bort detta "smidande"?:idea: Har någon en häst som gör samma sak?

Sv: Smider i traven

var lite efterklok och letade upp tidigare trådar om detta;) . Hittade ett svar. Men eftersom det inte går att plocka bort en tråd (vad jag vet iallafall) så får väl tråden ligga kvar och ni får skriva om ni vill ändå.... :p

Obalans pga av olika omständigheter, som te x att hästen behöver stärkas, den är inte skodd fysiologiskt i balans, ryttarproblem etc etc.

Då skulle jag inte trava snabbare än att hästen bibehåller balansen. Med tiden så stärks den förhoppningsvis och problemet försvinner.

vad hittade du för svar??:banana:

Så som Boj och Alfur tidigare skrivit. Obalans. Hästen klarar inte ännu av att trava i balans (i mitt och min hästs fall), i ett mer ökat tempo. Är nog en bra förklaring till min hästs smidande. Så jag får låta bli att öka på traven och öka successivt vart efter jag känner att han klarar av det.

Skoningen tvivlar jag på att det är... (men vet att det säkert kan bero på detta). Han smider nämligen oberoende om han är nyskodd eller inte. Visst kan ju tåns längd hjälpa att antingen verkas kortare på framhovarna eller bakhovarna. Men enligt mig skor den hovslagare jag har på min häst riktigt bra och jag är jätte nöjd med hur hon verkar honom. (kan nämnas att han inte har så stora hovar och att de inte växer speciellt snabbt... små o pluttiga är vad de är!;) )

Ifall den gör det går det att få bort genom att nämna det för hoslagaren. Eller byta hovslagare. Hästen är för dåligt skodd/verkad ifall den slår ihop hovarna.

Min fyrgångare smider i traven... inte när jag travar "kort" trav. Men när jag vill öka traven, slår han i med hovarna i varandra (smider). Vet någon något/några tips på hur man kan få bort detta "smidande"?:idea: Har någon en häst som gör samma sak?
Sko med lite kortare tå fram så att framhoven rullar över fortare. be hovslagaren sätta in tåkappan på skon mot vita linjen på framhovarna. Problemet är att framhoven inte hinner undan innan bakhoven kommer, o då slår det gnistor t o m om en liten islandsp... islandshäst.:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Om problemen uppstått nu dvs om han inte alltid smidit när han travat så bör du göra böjprov. Det kan vara tecken på tex kotledsinflammation.

Ifall den gör det går det att få bort genom att nämna det för hoslagaren. Eller byta hovslagare. Hästen är för dåligt skodd/verkad ifall den slår ihop hovarna.

Vilken lätt lösning :p Ändra skoningen eller byt hovslagare så blir man kvitt av problemet. Det kan bero på så mycket annat också.

Nej min häst har också smidit mellan varven och då har jag haft samma hovslagare. När jag tränade mer trav än tölt och han var stark i traven och bra balanserad smed han inte. Men nu när jag tränar mer tölt har han blivit lite obalanserad i traven och smider.

Om problemen uppstått nu dvs om han inte alltid smidit när han travat så bör du göra böjprov. Det kan vara tecken på tex kotledsinflammation.

Nej, han har smidit i 5-6 år... ;) Dvs under hela den tid som jag ägt honom (men bara i riktigt ökad trav. inte i kort till mellantempo). Min förra ridlärare sade till mig då jag nyss köpt honom och frågade henne vad det berodde på, att det troligen var något med skoningen. Ev för långa tår, och att jag kunde korta ner tiden mellan skoningarna. Gjorde det, men hans hovar växer som sagt så tusans långsamt. En gång hade hovslagaren nästan ingenting att verka av hans hovar, så nu skor jag honom var 8:e eller var 9:e vecka. Helt perfekt! Har inte samma hovslagare nu som jag hade för 5-6 år sedan. Har bytt 4-5 gånger tror jag...

Har inte tänkt på att man kan korta antingen fram- eller baktån på hästen. Så skall försöka med det nu på onsdag då hovslagaren kommer. Men, jag tror ändå som någon tidigare sade. Att obalansen kan vara det som bidrar till smidandet. Trots att han föredrar traven framför t.ex. tölten. Vilket bidrar till att jag rider mycket trav.. av ibland lathet etc... :angel:

Men tack ändå för din fundering... lärde precis mig något nytt! :rofl:

Liknande trådar

Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka