Smb.rp/Mj=?

Contest

Trådstartare
Jag har fått min höanalys och börjat knåpa på foderstater. Nu är det så att årets hösilage är sämre än innan och smb.rp/Mj ligger på 4,9.
Till de stora hästarna har jag lagt till ett proteinfoder som gör att smb.rp/Mj ligger på 6 som det ska vara. De får dock lite överskott på både Mj och smb.rp i den totala foderstaten då allt utom proteinet täcks av hösilaget, men det kanske inte gör något? Det är även ganska stort överskott av Ca (finns gott om det i hösilaget) och även en del överskott av de andra mineralerna, men har för mig att det inte gör något om nästan allt kommer från grovfodret - stämmer det? Jag tänkte ge ett proteinfoder till hästarna och har räknat ut att häst1 behöver 0.6kg/dag och häst2 0.4kg/dag för att få smb.rp/Mj på 6, så de mineraler som kommer med den ransonen är inte så mycket. Kvoten Ca/P ligger på 3,2 i hösilaget, med kraftfodret inräknat ligger den på 3.
Jag har även minishettisar och funderar på om jag måste tillsätta nått så att smb.rp/Mj blir 6 eller om de klarar sig på 4.9 om jag bara ger hösilaget (allt täcks av det föruton selenet). Just nu gör de inte så mycket mer än att gå i hagen (lösdrift) men de ska så småningom börja aktiveras lite, dock blir det nog inte så ansträngande (lättare barnridning/ev. inkörning/promenader/nh-träning några gånger i veckan).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har alltid fått höra att kvoten smrp/MJ ska ligga på 6 till en "vanlig" ridhäst även om proteinbehovet och energibehovet är...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: Guldaskig
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 406
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Hej, sitter och funderar på detta med kvoter. Har kollat runt i andra trådar och inte hittat riktigt vad jag letar efter. Är inte helt...
Svar
3
· Visningar
1 105
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama