Smb rp angett i % -Hjälp

wrangler

Trådstartare
Hjälp! Sitter här och gör lite inlämningsuppgifter, foderstater.

Ska räkna med ett tyskt kraftfoder och har räknat om MJ eftersom det inte anger om det är svensk märkning eller ej.... men Smältbart råprotein anges i % o jag har ett blond moment och fattar inte - % på vad???

FYI så står det värden /kg foder:
MJ 12 (vilket jag har räknat om till svensk MJ 10,32) och Smb rp 11,2 %.

Kan nån hjälpa mig?

Det gäller för övrigt ett Havens foder så om någon vet om det är svenskt eller tyskt MJ som står (eller vart man hittar vilken märkning det är?) får ni gärna delge mig detta också.

Sv: Smb rp angett i % -Hjälp

11,2% smb rp motsvarar 112g/kg

Den svenska märkningen för MJ brukar anges ME, tyskt/utländskt DE. Inte alltid det anges ME/DE på importerade foder dock. Är fodret tyskt så skulle jag anta att det är DE.

That makes sense :D Tack!

Ja jag har räknat om MJ, så hoppas jag att det är rätt!

Ja jag har räknat om MJ, så hoppas jag att det är rätt!

Det är tyvärr inte så enkelt att räkna om DE till ME. Martin-Rosset har föreslagit ekvationer som man brukar använda. 86% kommer väl från Planck/Rundgrens bok men observera att detta är ett väldigt grovt värde och avser hela foderstaten, dvs. både grov- och kraftfoder. Om du läser vidare i boken så säger dom att “Skillnaden mellan värdena för enskilda fodermedel kan vara både mindre och större. Motsvarande siffra för kraftfoder är över 90% , medan den för fiberrikt grovfoder kan gå ner mot 80%.”

Jo jag har räknat med 86% men det är enligt läraren som ska bedöma inlämningsuppgifterna så jag håller mig till det nu för säkerhets skull. :D

Men bra att veta i framtiden!

Dock, finns det inget annat sagt värde finns det ju inget alternativ att räkna på heller eller?

Dock, finns det inget annat sagt värde finns det ju inget alternativ att räkna på heller eller?

Nej, man måste ha en komplett analys på fodret för att kunna räkna ut energivärden.

Jag skickar mitt hö till USA för analys och får då energin uttryckt i DE (digestible energy/smältbar energi) så jag måste alltid räkna om DE till ME. För grovfoder brukar omräkningsfaktorn normalt ligga i intervallet 82 - 84%.

Intressant!

Varför skickar du ditt hö på analys till USA, är det stor skillnad eller är det för sockrets skull? Har förstått att dom kollar det mer ingående?

Vad kostar det?

Varför skickar du ditt hö på analys till USA, är det stor skillnad eller är det för sockrets skull? Har förstått att dom kollar det mer ingående?

Vad kostar det?

Man får en komplett analys till ett mycket lågt pris.

Analyspaket (601) Equi-Tech hos Equi-analytical kostar endast $26 (ca. 170 kr + 105 i frakt) och då får man allt man behöver inklusive socker (ESC) och stärkelse analyserat.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31