Smått halt i trav, svullen sena?

E

ehlinn

Har en gammal travare/halvblod som för 5 dagar sen blev smått halt, vä fram, i traven när vi red på ett gärde. 2 dagar senare upptäckte jag svullnad på hö fram. 2 dagar till har ytterliggare gått nu och idag var hovslagaren ute och skulle sko. Rådfrågade då honom och han tyckte att jag skulle linda båda fram eftersom senan var svullen både på insida och utsida och ömmade. Jag har nu lindat benen och tänkte se hur han ser ut till kvällen. Vet någon om man kan lösa det på egen hand eller om vet. måste tillkallas?

Tacksam för svar.

Sv: Smått halt i trav, svullen sena?

För att konstatera en senskada måste veterinär undersöka hästen och ultraljud göras. Om du misstänker en senskada så ska du behandla den som sådan tills du fått hästen till veterinär. Nu har du missat de första 72 timmarna då man skall kyla senan kraftigt för att minska blödningen, så i dagsläget finns det inte så mycket att göra annat än att begränsa hästen från att röja runt med skadan.

senskador är allvarliga och kräver lång konvalecens rent generellt, så det är viktigt att du får skadan diagnosticerad.

Sv: Smått halt i trav, svullen sena?

Ring en veterinär.
De behöver inte speciellt halta av en senskada så det kan vara.

Det kan vara vilken anledning som helst till hältan och en häst som är fortsatt halt efter några dagar bör ses av en veterinär.
Och som Mackan säger, om man upptäcker en svullnad som skulle kunna vara en senskada ska det kylas ordentligt.

Är benet varmt? Hur stor är svullnaden? Är svullnaden mjuk och svampig eller hård?
Du skrev att hästen var halt på vänster fram men svullen höger fram? Är inte vänster svullet alls? Är du säker på att det var hälta på vänster fram? Det kan vara lurigt att se ibland.

En svullnad på benet som hästen inte är halt på kan tyda på att den avlastar det sjuka benet och då överbelstar det andra.

Info om senskador finns till exempel här:
http://www.agria.se/agria/pvsearch.nsf/id/C1256BB20031FB36C1256E20004FD3BA?opendocument&

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 538
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 794
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka