Småsvullnader av insektsbett

E

emelit

Nya hästen har fått en hel del bett, troligtvis av mygg, och man ser små svullnader, ungefär så stora myggbett brukar bli på människor. Hade ju en ponny förut och dessa har ju i allmänhet tjockare hud än halvblodsraser, vilket resulterade i att betten aldrig syntes.
Bara en liiiten undrar om detta är normal reaktion eller om jag inte bör sadla på dessa småsvullnader öht...

Ge mig också tips på medel som avskräcker insekter!

/Hönsmamman emelit, som har jävligt tråkigt och undrar därför över småsaker :angel: :o

Sv: Småsvullnader av insektsbett

Vet iofs inte vad man ska göra åt det, så där kan jag inte hjälpa dig...

Men en liten arabtjej i mitt stall är helt bubblig hela hon... :eek: Det började bakom armbågarna, men nu är det över hela kroppen... Jag funderade med på vad man ska göra åt sånt!! Inesktstäcke kanske? Men problem med sadeln tror jag inte det blir.

Är det lika små svullnader som jag beskriver?
Har hon stora problem, med stora svullnader samt klåda, är ju insektstäcke ett alternativ..

Ja, små är de. Som stora myggbett på människor ungefär. Nej, hon kliar inte på dem, så hon klarar sig nog utan täcke. Tänkte mest om det kanske var ett alternativ för din!!

jag köper ett medel som heter : Mygg & sånt :love: suuuuuperbra
Jag testade att spruta på myggen i stallfönstret och de stendog :banana:
Det är så skönt att se hästarna på kvällen då mygg & knott formligen invaderar dom MEN studsar från dom direkt då de är sprayade med detta medel :devil:
Det varar endast ca 4 tim men man får spraya dom då insekterna är som värst och innan ridturen :banana:

Kan verkligen rekomendera detta till era hästar & er själva :D

mysko skrev:
jag köper ett medel som heter : Mygg & sånt :love: suuuuuperbra
Jag testade att spruta på myggen i stallfönstret och de stendog :banana:

Det låter verkligen giftigt :eek: ! Kan man våga spruta sånt på sig själv och sina hästar? Vad är det i medlet egentligen?

Det medlet som du sprutar på hästarna för mygg, bör man inte använda på männikor, det är till för djur eller hästar.

Gå till affärerna Hööks, Granngården/Lantmännen eller någon annan hästaffärer. De brukar ha medel mot myggor.

Swich poure on är ett medel mot knott/mygg och fästingar. Det är ett starkt medel, lite medel läggs på och håller 4 veckor innan du får lägga på mer medel. Finns på granngården/lantmännen. Ganska dyrt medel runt 300kr-350 kr.

Renons medel finns på Hööks, att spruta på och även i salvform att smörja på.

RB86 är också ett medel mot mygg och fästingar, det är dock inte lika effektivt mot fästingar som swich poure on. :smirk:

Joh, har ju hört om det där swich poure on, men aldrig vågat använda det :o
Men det går att använda på hästar som rids också eller? Om man inte häller medlet där sadlen ska vara förstås..

Ja swich poure on går att använda då hästens rids, och man häller då inte medlet där sadeln ska ligga, inte på manken och ryggen. Men man häller medlet längs manenkamen/halsen och och längs bakdelen/ i mitten högst upp på bakdelen.
Har inte heller vågat/velat använda medlet innan, men det är effektivt och jag måste ha det nu när hästen går i en hage med mycket fästningar/knott. Min häst verkar må bra av det, man kan först testa att ta lite medel för att se om hästen tål det. Ibörjan kan hästen tycka att det kliar lite, vilja rulla sig. Men det går över. :smirk:

bettysmatte skrev:
Det låter verkligen giftigt :eek: ! Kan man våga spruta sånt på sig själv och sina hästar? Vad är det i medlet egentligen?

Ja vi har inte blivit sjuka av det iaf..
Inte en aning just nu vad det innehåller, då måste jag läsa på flaskan :D
Det säljs i hästaffärer och är till för hästar så jag antar att det ska vara ofarligt..

Vi brukar spraya på kläderna när vi rider ut så vi slipper dom.

INTE på kroppen..

Liknande trådar

Utrustning Vad tror ni om Amigos nya flugtäcke Amigo Bug Buster? tror ni verkligen att det fungerar, är det så bra som det står i beskrivningen...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Centaur
·
Q
Hästvård i förr går upptäckte jag något som känns som små mygg bett i huden på min häst och blev väldigt fundersam. smörjde på och masserade in...
Svar
13
· Visningar
1 535
Senast: Boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama