Smärtstillande och illamående

Trissa

Trådstartare
Min hund har legat inne på det stora djursjukhuset måndag tills i går em, pga inflammation i bukspottskörteln. Hon får Tradolan med hem mot smärtan. Den kräks hon upp, både i går kväll och i morse, och det är uppenbart att hon blir illamående av den. Det är på håret att jag får i henne nåt att äta alls som det är, så jag ringer till djursjukhuset som säger att om hon mår illa så kan jag sluta med den. Varpå jag säger att hon har ju fortfarande ont, och då får jag beskedet att då får vi åka in igen, så att veterinären kan skriva ut ett annat smärtstillande. :confused: Jag vill verkligen inte utsätta hunden för en lång resa och en lång väntan till, mindre än ett dygn efteråt, och tycker inte jag ska behöva göra det heller. Det sista veterinären kvittrade innan vi åkte var "bara hör av dig om det är något", och när jag gör det är det först ingen som ringer tillbaks på fem timmar och sedan får jag det här beskedet.

Är det vanligt med illamående? Går det över? Nu har jag lyckats få i henne lite mat och en Pepcid, vågar jag prova Tradolanet igen?

Be att få bli uppringd av den veterinär ni träffade senast. Att det tar några timmar innan man blir uppringd får man tyvärr räkna med.

Ja det är vanligt med illamående vid alla typer av morfinpreparat men det finns medicin mot illamåendet. Pepcid och liknande hjälper inte mot den typ av illamående som morfinpreparat ger. Det behövs annan typ av medicin för det.

Stå på dig och var tydlig med hur långt ni har och att du inte vill utsätta hunden för den påfrestningen det innebär att åka dit igen. Kräv att du ska få prata med behandlande veterinär. Du är en betalande kund och har rätt att ställa krav.

Är det omöjligt att få hjälp via telefon så be att få journalen skickad till din mail (den är din, du har betalat) och ring någon annan veterinär som kan ta del av journalen och ta diskussionen med denne.

Är det omöjligt att få hjälp via telefon så be att få journalen skickad till din mail (den är din, du har betalat) och ring någon annan veterinär som kan ta del av journalen och ta diskussionen med denne.
Bra tips, det tar jag fasta på till ev. framtida bekymmer!
Behandlande vet ringde upp sent på em, och skrev ut medicin mot illamåendet, och sedan har allt varit frid och fröjd. Jag förstår såhär efteråt att djursjukvårdaren jag pratade med i telefon konsulterade annan vet medans jag var i luren, och att denne inte kollade journalen utan snarare gav allmänna råd.

Bra tips, det tar jag fasta på till ev. framtida bekymmer!
Behandlande vet ringde upp sent på em, och skrev ut medicin mot illamåendet, och sedan har allt varit frid och fröjd. Jag förstår såhär efteråt att djursjukvårdaren jag pratade med i telefon konsulterade annan vet medans jag var i luren, och att denne inte kollade journalen utan snarare gav allmänna råd.
De veterinärer som jag ser som vettiga har inga problem med att göra så. När min förra hund fick levercancer var det en enormt stor hjälp att kunna göra så. Att min hemma veterinär visste läget (jag mailade henne journalen och jag hade en utskriven kopia hemma om vi hade behövt åka någon annanstans) och kunde hjälpa till snabbt vid behov på hemmaplan med rätt medicinsk bakgrund blev en trygghet mitt i all sorg och elände.

Skönt att ni har fått bra hjälp nu. Trots det skulle jag vilja rekommendera att du ser till att få journalen så att du har den om behovet att åka till någon annan veterinär skulle uppstå. Håller tummarna att din hund snart är frisk och kry igen :heart

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassina
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 722
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka