Smartphone-arm Någon?

kvandi

Trådstartare
Jag har just konstaterat att jag nog har smartphone-arm! Det finns i princip inget att läsa om det på nätet ännu, men jag tror snart det kommer att komma. Man pratar om paddnacke hos ungdomar som sitter mycket böjda över surfplattor och smartphones. Men ingenstans finns att läsa om de problem jag upplever. Är nu nyfiken om det finns fler som upplever samma sak som mig?

Jag fick i vintras ont i min vänsterarm, strålande huggande smärta i framsidan av axeln. Osteopaten trodde på inflammation i biceps senfäste. Och jag var övertygad om att det var pga min nya roddmaskin och att jag helt enkelt rott för mkt. Jag försökte först med vila några veckor men det blev inte bra, snarare värre. Åkte till Osteopaten igen och fick chockvågsbehandling i två omgångar, vilket gjorde mig smärtfri! Biceps var "låst" och satt som en enda stor muskelknuta, flera muskler som fäste runt armbågen satt även dom hårt och senfästena gjorde rejält ont vid palpering. Underarmsbenen var dragna snett vilket resulterat i begränsad rörelse i handleden och handlovsbenen. Snacka om befrielse när allt detta släppte!

Nu sitter jag här lite mer än två månader senare och har lika ont igen. Roddmaskinen har jag knappt rört o då bara 4-5min åt gången... Men nu vet jag Vad som är boven i dramat...

Min smartphone! Att hålla den ut och framför kroppen statiskt upprepade gånger och långa stunder under dagar och nätter... Jag får domningar i armen, känner hur biceps krampar om än så lite, blir trött i handleden. Det hugger i axeln när jag håller armen framåt med böjd armbåge. Jag orkar knappt lyfta höpåsar längre utan att få kramp, o mocka är jobbigt likaså. Nu måste jag återigen ta mig till Osteopaten och betala dyrt för chockvågor för att slippa smärtan. Känns lite surt! O allt är mitt telefonberoendes fel...

Nån som känner igen sig?
 
Sv: Smartphone-arm Någon?

Du har inte fått rådet att stretcha biceps efter behandlingen?

Det finns många anledningar till att biceps krampar ihop och det är många gånger lösningen på axel- och nackproblem att jobba med den.

Självklart är smartphones en del av orsaken, förr bar man inte något framför kroppen jämt. Även om lurarna är av ringa vikt så ger de en statisk spänning i biceps som till slut gör den utmattad.

Och ja, jag känner igen det, men i mitt fall är det för mycket hästkörning utan stretching i unga är som är boven i dramat :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp