Smärtlindring

Flixon

Trådstartare
Efter två långdragna akuten-besök stod det klart att jag hade en cysta på en äggstock som sprack i fredags (naturligtvis när jag stod med hästen tränsad och klar på stallgången). Vätskan i magen av den här cystan gör ONT, och ännu mer ont nu när läkaren varit där och petat med UL. Jag blev bara ordinerad att använda "smärtstillande", gärna Alvedon i kombination med Ipren. Men det hjälper inte! :cry: Smärtan går i vågor, nu gör det så ont så jag vill bara gråta.

Jag är vanligen inte särskilt mycket för att experimentera med piller, men just nu är jag desperat. Vi har Tramadol hemma sen maken bröt fingret. Plus något som heter Paracetamol/kodein Evolan (och ett litet morfinpiller :angel:). Kan jag ta något av dessa utan risk (jag tänker inte ge mig på morfinet...)?

Jag måste kravla mig ut med hunden också, maken jobbar :arghh:
 
Jag skulle hellre ta morfinpillret än tramadolen ,fick dom för ryggen och fy så sjuk jag blev,yr,illamående och helt borta ända tills dagen efter.
 
Om du är frisk i övrigt är det inga problem att ta något av pillerna tillsammans med de du "ska" ta, men om du tar paracetamol/kodein så ska du "byta ut" den mot en av Alvedonen (Alvedon är paracetamol, så det blir för hög dos om du tar två Alvedon+en paracetamol/kodein). Tar du Tramadolen så tar du den+1g Alvedon och 400mg Ipren.
Men, och det här är doktorns order ;) : blir du inte någotsånär smärtlindrad av detta inom en timme så är det dags att bege sig till akuten för undersökning och hjälp att hitta fungerande smärtlindring.
 
Jag skulle hellre ta morfinpillret än tramadolen ,fick dom för ryggen och fy så sjuk jag blev,yr,illamående och helt borta ända tills dagen efter.
Jag har tagit Tramadol nån gång innan och inte känt av något av det du räknar upp, så det bör inte vara något problem!

Om du är frisk i övrigt är det inga problem att ta något av pillerna tillsammans med de du "ska" ta, men om du tar paracetamol/kodein så ska du "byta ut" den mot en av Alvedonen (Alvedon är paracetamol, så det blir för hög dos om du tar två Alvedon+en paracetamol/kodein). Tar du Tramadolen så tar du den+1g Alvedon och 400mg Ipren.
Men, och det här är doktorns order ;) : blir du inte någotsånär smärtlindrad av detta inom en timme så är det dags att bege sig till akuten för undersökning och hjälp att hitta fungerande smärtlindring.
Det var några timmar sen jag tog Alvedon/Ipren, då är det ok va?
Jag lovar, doktorn ;)
 
När min cysta sprack fick jag Tramadol utskrivet, vilket funkade bra som smärtlindring. Dock blir jag sjukt påverkad dagen efter också, känner mig extremt bakfull. Men smärtan försvann iallafall!
 
Nu är nog Pronaxen för svagt för dig kanske men mot min mensvärk är det det enda som fungerar. 500g x 3 på ett dygn när det var som värst lade jag till 500g Alvedon också (osäker på dosen men två sånna som löser upp sig i munnen). Men tricket har alltid varit att förekomma smärtan annars hjälper det ändå inte ett skit... Så håll dig smärtlindrad hela dygnet och inte bara när det gör ont är mitt tips.

Hoppas det går över snart iallafall och hjälper inget receptfritt så gör som de andra säger ta kontakt med sjukvården igen.
 
Det är bättre, himla tacksam för hjälpen igår! :bow: Det gör fortfarande ont när jag rör mig för mycket/fort, men om jag halvligger stilla på vänstersidan så gör det inte ont alls, nästan. :D (Whatever works, right?)
 
Det är bättre, himla tacksam för hjälpen igår! :bow: Det gör fortfarande ont när jag rör mig för mycket/fort, men om jag halvligger stilla på vänstersidan så gör det inte ont alls, nästan. :D (Whatever works, right?)

Tänker på dig!

Funkade det med Tramadolen? Jag tycker att de är bra men som nämndes ovan är det många som blir illamående. Sjuksköterskan här hemma hälsar att det är helt okej att ta dem ;) Kram! <3
 
Tack!
Ja det funkade okej, mindre smärta, inget illamående men jag blev lite snurrig (vilket tydligen var ganska underhållande för andra i hushållet :p), men det kan också berott på att jag var rätt trött. Har kört på samma idag, känns ok så länge jag inte rör mig för mycket, som sagt.
Hälsa sjuksköterskan ;) Kram!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp