Smärtlindring vid hovböld

lundsbo

Trådstartare
En av mina hästar är riktigt halt, vi är hyggligt säkra på att det är en hovböld, men den har inte kommit ut ännu.

Vi funderade lite i stallet i eftermiddag för det skär i mitt hjärta då hon är riktigt halt. Man ska ju inte ge anti-inflammatoriska läkemedel men varför finns det inget preparat med salicylsyra till häst? Fungerar det inte på häst, har det tråkiga biverkningar eller finns det ett preparat som jag missat?

Någon som vet?

Sv: Smärtlindring vid hovböld

Samma som veterinären. Avvakta, lägga jodopaxomslag, ingen medicin. Vila. Höra av mig vid förändring och annars skulle vi höras på söndag för att han ska komma och kolla på henne igen på måndag.

Om man har en hovböld som går attn lokalisera öppnar man naturligtvis.
Annars kan jag bara rekommendera att kyla.
NSAID od drar bara ut på förloppet.
PL

Just nu vet vi att den ligger i bakre halvan av hovens insida, men hovslagaren vill inte börja skära förrän han är riktigt säker på en närmre lokalisering.
Jag vet att jag inte ska ge NSAID men fínns det inget annat icke-antiinflammatoriskt man kan ge för att göra det mer komfortabelt för hästen utan att dra ut på förloppet, se min ursprungliga fråga?
Kan man inte ge tex treo?

Just nu vet vi att den ligger i bakre halvan av hovens insida, men hovslagaren vill inte börja skära förrän han är riktigt säker på en närmre lokalisering.
Jag vet att jag inte ska ge NSAID men fínns det inget annat icke-antiinflammatoriskt man kan ge för att göra det mer komfortabelt för hästen utan att dra ut på förloppet, se min ursprungliga fråga?
Kan man inte ge tex treo?

Helt vanligt våtvarmt omslag som driver ut bölden snabbare. Ingen medicinering!

Som jag skrivit tidigare i tråden har jag föjlt rekomendationerna och lagt jodopaxomslag, även det blir ju våtvarmt...
Min tanke var inte att bölden blir hjälpt av Treo utan att smärtan ska lindras.

Senast ändrad:

Tack! Hittade det efter lite om och men... Detta ska jag prova.

Saxat:
Ta en Petflaska 1,5 liter, som jag förstår det på forumet så dricker tydligen alla coka cola. Tvätta ren flaskan,

Fyll upp 2/3 delar av flaskan med varmtvatten, tillsätt 1-1,5 dl strösocker och skaka om lösningen noggrant. Tillsätt en "skvätt" ren jodopax så vattnet blir ljust Tefärgat.

Lägg därefter ett hovbandage över hela sulan och upp över kronranden, inte högre med tjock bomull. Linda därefter in bandaget med wetflex. Häll därefter ner lösningen genom bandaget runt hela hoven på nedsatt ben och även över hela sulan på upplyfft hov så det blir genomdrängt.

Detta ska göras på kvällen när hästen går på boxvila över natten och på tidigare rengjord hov. Låt bandaget sitta kvar över natten och innan utsläpp nästa morgon försiktigt ta av det för att kontrollera om/var hovbölden har självdrenerat sig. Har bölden inte självdrenerat sig och hästen inet är ohalt lägg ett nytt omslag och låt den gå ut över dagen i hage. Gör om samma procedur följande kväll, är hästen inte mindre halt nästkommande morgon så är risken stor för att det inte enbart är en hovböld utan kan även vara en perforerad sulkropp,senskada eller hovbensbrott.

Varför socker??? Jo för att socker drar åt sig bakterier vilket just hovbölder innehåller,, varför svag jodopax lösning??? Jo för att stark jodopax bränner och blistrar hornet till en hårdare struktur.

I alla lägen ska skadan så snart som möjligt kontrolleras av erfaren Veterinär på hovar eller en utbildad hovis i första hand som har kunskapen om hur man diagnosticerar och renskär en hovböld.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 094
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 815
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka