Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

jein

Trådstartare
Hallå alla!

Vad skulle ni vilja ha i stallet(eller anläggning) där ni har er häst? (eller hemma)
Vad tycker ni är viktigt?
T.ex:
Ridhus? Bra ridvägar/skog?
Lösdrift, Uteboxar eller boxar inne?
Vattenkopp eller hink?
Hur ska en "bra" hage vara?
Vill ni ha beteshagar? och i sådana fall vilket sorts bete?
Automatiserat stall (utfodring, gödseltranport)?
Skjutdörrar/Slagdörrar?
Höhäckar/Krubbor i "golvhöjd" eller vanlig?
WC & Fikarum för tvåbeningar?
Spolspilta?


Kom gärna med egna förslag och tips på att få ett funktionellt och trivsamt stall för både hästar och människor!

Ställer frågan av nyfikenhet och för att hitta nya (kanske annorlunda!) lösningar! Vet att det finns trådar med liknande frågeställningar men är ute efter nya ideér och tips! (eller sådana man har missat ;) )

Ordet är fritt!
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

Ridhus? Bra ridvägar/skog? Hade gärna haft både ridhus, paddock och bra ridvägar, men bra ridvägar i skogen väger tyngst både för mig och hästen, så jag offrar gärna både ridhus och paddock för trevliga ridvägar i skogen om jag måste.

Lösdrift, Uteboxar eller boxar inne? Själv föredrar jag boxar inne i ett stall. Värderar högt att kunna stå med hästen på gången och fixa även om det skulle pissregna utanför. Tyvärr står jag i ett stall med uteboxar just nu, men hästen trivs med det så jag biter ihop ändå.

Vattenkopp eller hink? Hink. Vill ha koll på hur mycket hästen dricker vilket man inte har med vattenkopp. Dessutom är min erfarenhet att många hästar dricker mer om de har en hink än om de har vattenkopp. Kanske mer inbjudande att dricka?

Hur ska en "bra" hage vara?
En bra hage är en stor hage med bra underlag där hästarna kan röra sig obehindrat. Det får gärna vara lite kuperat och finnas träd och buskar, men det ska inte vara så kuperat att hästarna inte kan röra sig ordentligt. Marken ska vara så pass bra att hästarna inte står med lera upp till knäna och det får gärna finnas torra grusade ytor, ffa vid grinden där leran brukar vara som värst.

Vill ni ha beteshagar? och i sådana fall vilket sorts bete? Om stallet har eget bete eller hyr bete spelar ingen roll, men jag vill slippa oroa mig för om det kommer finnas möjlighet till bete nästa år eller om jag måste hitta eget. Beteshagarna ska vara stora, blandat skog och äng. Det ska helst vara sk "naturbeten". Jag vill inte släppa min häst på en stor fet vallåker, den typen av kraftigt bete passar inte honom.

Automatiserat stall (utfodring, gödseltranport)? Jag föredrar att fodra min häst själv och tycker det är en del av charmen med att vara i stallet, att man får pyssla och fixa. Tycker det blir tråkigt om allt är automatiserat. Däremot har jag inget emot ett gödselband inne i stallet så man slipper släpa på en tung skottkärra, men det är inget måste, bara en extra lyxdetalj.

Skjutdörrar/Slagdörrar? Det beror på stallets utformning, men i de flesta stall jag varit i har skjutdörrar varit det mest optimala, speciellt när det kommer till de klassiska avlånga stallen med stallgång.

Höhäckar/Krubbor i "golvhöjd" eller vanlig?
Spelar inte mig någon roll faktiskt. Dock vill jag helst ha foderkrubbor man kan ta loss och rengöra.

WC & Fikarum för tvåbeningar? Jag är inte i stallet för att umgås med folk och äta så något direkt fikarum behövs inte, men en sadelkammare som är stor nog att ha ett bor och ett par stolar är ju trevligt om man vill sitta ned en stund. WC har jag gärna tillgång till, helst ett riktigt badrum och inte ett kallt utedass.

Spolspilta? Spolspilta är ett stort plus, givetvis med både varmt och kallt vatten.

Sen vill jag också tillägga: Bra ventilation! Oavsett hur fint och lyxigt stallet är för övrigt tänker jag inte ha min häst där om det är dålig ventilation och dålig luft i stallet.
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?



Vattenkopp eller hink? Hink. Vill ha koll på hur mycket hästen dricker vilket man inte har med vattenkopp. Dessutom är min erfarenhet att många hästar dricker mer om de har en hink än om de har vattenkopp. Kanske mer inbjudande att dricka?

Vill ni ha beteshagar? och i sådana fall vilket sorts bete? Om stallet har eget bete eller hyr bete spelar ingen roll, men jag vill slippa oroa mig för om det kommer finnas möjlighet till bete nästa år eller om jag måste hitta eget. Beteshagarna ska vara stora, blandat skog och äng. Det ska helst vara sk "naturbeten". Jag vill inte släppa min häst på en stor fet vallåker, den typen av kraftigt bete passar inte honom.
QUOTE]

Vissa påstår att det har med att hästen vill ha en "yta" att doppa mulen i...skulle flottör vara något?

Skulle du vilja ha olika beten att välja på, t.ex. ett magert bete eller ett mer näringsrikt bete?
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

Ridhus? Bra ridvägar/skog?En skog med bra ridvägar, klarar mig bra utan ridhus även som det skulle vara praktist att ha ett hemma på gården;)
Lösdrift, Uteboxar eller boxar inne?Jag vill ha min häst inne i en box.
Vattenkopp eller hink?Hink, men ett lämpligt sätt att fylla den utan att behöva bära hur långt som hellst.
Hur ska en "bra" hage vara? Stor och kuperad, naturliga skydd, träd och vindstilla platser+ bra bete.
Vill ni ha beteshagar? och i sådana fall vilket sorts bete?Behöver inte ha speciella beteshagar.
Automatiserat stall (utfodring, gödseltranport)?Behövs inte ;)
Skjutdörrar/Slagdörrar? Spelar ingen roll, men det är bra med skjutdörrar, dom sparar plats.
Höhäckar/Krubbor i "golvhöjd" eller vanlig?Spelar ingen roll, men vanlig tror jag.
WC & Fikarum för tvåbeningar?Behövs inte.
Spolspilta? Behövs inte heller, men på sommarn vill jag kunna spola av hästen på sommaren, men räcker gott och väl med en vattenslag ute :)

Jag har häst i eget stall :)
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

Flottör skulle nog kunna funka ja.

Att kunna välja hade ju varit bekvämt, även om jag personligen inte skulle flytta min häst mellan betena så skulle det ju kunna vara bra för andra i stallet, om det finns både stora hästar och ponnyer t.ex, så ponnyägarna slipper hålla på och strula med betesreducerare bara för att ponnyerna ska kunna få gå på bete.
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

Ridhus + ridbana minst 20x40m
Bra ridvägar/skog
Lösdrift, Uteboxar eller boxar inne (alla alternativen bör finnas på samma gård)
Vattenkopp eller hink - Vattenkopp så kan man ju ha en hink också om man vill, valfritt.
Hur ska en "bra" hage vara? Ordentliga staket, helst tre trådar och inte för glest mellan stolparna. Gärna kuperad och inte för långt att gå från stallet!

Vill ni ha beteshagar? och i sådana fall vilket sorts bete? - Ja. Naturbete!
Automatiserat stall. Gjuten gödselplatta som töms av stallägaren/personal så fort den blir full.

Skjutdörrar/Slagdörrar? Spelar ingen roll men skjutdörrar tar mindre plats och är smidigare att gå in och ut med hästar samtidigt som häst står uppbunden på gången tex.
Höhäckar/Krubbor i "golvhöjd" eller vanlig? Hö på golvet, krubbor i högre nivå.
WC & Fikarum för tvåbeningar? Yes. + toalett!
Spolspilta? - med kall och varmvatten, + tvättmaskin och torkrum för täcken/schabrak

Allt det ovan har jag idag utom bra lösdriftsmöjlighet men det ska jag inte ha min häst på ändå så det kvittar just nu.

Tillägg bör vara: Mindre rasthage utanför stallet för tillfällig vistelse av häst tex om hovslagaren ska komma osv...

Även mindre sjukbox-hage som är dränerad och grusad ifall skadan uppstår.

Alternativ till både spån och torv är bra.
Även alternativ hösilage och torrhö, men det är nog mer ovanligt, man kan ju inte få allt ;)

Slippa ta några kollektivpass alls i stallet. + att täckesbyten ingår också.

Sto och valackhagar. Ej blandat kön i flock.
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

Ridhus? Bra ridvägar/skog? Jag vill gärna ha ridhus på skrittavstånd eller i alla fall ridbana. Inte superviktigt med milslånga skogsvägar men vill gärna ha någon kortare runda och sen möjlighet till lite kondisträningsgalopper ute. Gärna även någon stubb man får rida på på hösten. Lite terränghinder och någon klätterbacke också om det ska vara perfekt.
Lösdrift, Uteboxar eller boxar inne? Lösdrift med möjlighet till skötselplats inomhus med bra belysning och gärna uppvärmt. Alternativt "innestall". Jag är jättefrusen så det är mest för min skull jag inte bara vill ha utomhusklimat överallt men även för hovslagaren och liknande.

Vattenkopp eller hink? Min tant har alltid hink så för vår del spelar ingen roll om det finns vattenkopp men en slang så man slipper bära hinkar är uppskattat. Däremot vill jag att det ska finnas thermobar eller liknande i hagen på vintern.

Hur ska en "bra" hage vara? Lagom stor (dvs rejält tilltagen men man ska inte behöva gå med pannlampa i mörkret i flera timmar och leta efter en häst som inte vill in), väl underhållna staket och gärna både lite skog och nåt lite öppnare område vid grinden. Om det är lerjord så gärna lite grusat vid grinden.
Vill ni ha beteshagar? och i sådana fall vilket sorts bete? Jag skulle helst vilja ha bete i anslutning till stallet. Även här viktigt med bra staket och gärna både lite skog och vall. Inte för magert bete men jag blir så nervös om det åskar om det bara är vall hästen går på.
Automatiserat stall (utfodring, gödseltranport)? Har inga större krav än att jag inte vill behöva tömma gödeselplattan utan det får gärna stallägare göra och lika så forsla dit grovfoder och strö. Fri tillgång på grovfoder om hästen står på lösdrift annars så fördel om fodringar och utsläpp/insläpp oftast ingår så att stallet i alla fall inte sköts helt kollektivt (dåliga erfarenheter av det).

Skjutdörrar/Slagdörrar? Spelar ingen roll bara det finns ordentligt med plats i stallgången och för upphängning av täcken och annat i närheten av boxen.

Höhäckar/Krubbor i "golvhöjd" eller vanlig? Spelar inte heller någon roll.

WC & Fikarum för tvåbeningar? Trevligt om det finns toa och någon sorts kaffebryggare är ett måste annars har jag inga större krav.

Spolspilta? Jag tack, inte nödvändligtvis inomhus men gärna att det går att använda så länge det behövs (dvs även på hösten/våren) och från hästens sida är varmvatten ett krav.

Det absolut viktigaste enligt min mening är trevliga människor i stallet, trevlig stallmiljö och att det finns bra med belysning på vintern. Jag har i flera år ridit i ett stall där "ridbanan" var en vall med lite koner på och det duger egentligen utmärkt bara det finns belysning. Speciellt om det är ett stall ute på landet utan ridbana så kan man bli smått omotiverad om det är bäcksvart precis överallt.
 
Senast ändrad:
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

Det första jag tänker på: varmvatten :angel: Åh vad skönt det skulle vara att slippa hålla på med vattenkokaren hela tiden.

En sluss vid grinden i hagen skulle inte vara helt fel heller, som extra säkerhet för de hästar som tränger sig. Här får jag också lägga till att man gärna vill ha aggregatet synligt och lätt att stänga av under tiden man hämtar/lämnar häst så slipper man få en stöt, eller råka ge hästen en.

Ridhus skulle ju vara skönt när det är väldigt isigt t ex. Men för min del inget absolut måste.

Vattenhink - helst inte vattenkopp. Hönät framför hö på boxgolvet.

Jag tänker egentligen mycket på möjlighet att värma sig på vintern. Vintrar är det absolut värsta med att hålla på med hästar. Det skulle räcka med ett uppvärmt litet fikarum och en varmvattenkran att tina händerna under.

Torkrum för täcken med rejäla hängare, tack :) Och hela stallgolv utan sprickor. Grus vid entréer. Det ska vara lättsopat och rymligt.
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

För min egen del är drömstallet en lösdrift med god skötsel. Thermobar och slang som finns i frostfritt utrymme, helst fodring med balar.

Isolerad skötselplats, med spolspilta med varmvatten. Boxplats för samtliga hästar som går på lösdrift, kan vara enkla uteboxar, och ett par platser i det isolerade utrymmet. För egen del vill jag ta in hästarna vid ex Klass II-varningar och nyårsafton.
Bra sadelkammare och även foderrum som är lättstädat.

Och sen vill jag ha ett ridhus. Visst, ridbana i all ära, men jag rider så mycket som möjligt i naturen och det jag saknar är någonstans att rida när det är mörkt, kallt och halt.

Hårdgjord gårdsplan med uppställning för transporter och även hårdgjort vid ingångar och hårt belastade områden i hagen. Också vill jag ha en traktor.

Mycket av detta genomförde jag så gott jag kunde i mitt egna stall, med små medel, så allt behöver inte vara så himla lyxigt:)
 
Sv: Smarta tips! Vad vill du ha i stallet/på anläggningen?

Mycket smarta grejer ni säger :laugh: t.ex.
att inte ha blandat ston och valackar om man har många hästar (så har vi).
om man har vattenkopp inne kanske det är bra att ha t.ex. thermobar ute - då kan hästen välja lite själv.
Bra ventilation är ju ett måste!
Att staketen ska vara ordentliga

Har ni mer "småtips"? (ex: att ha krubbor på vänster sida i boxen för att underlätta täckesbyten.)

Vill höra era ideér! :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp