Smarta lösningar?

SofiaToscana

Trådstartare
Tänkte skapa en tråd om smarta lösningar i stallet då jag och min familj förmodligen ska bygga ett eget stall :) Vad är era smarta tips när det gäller tex förvaring i sadelkammaren? Smarta lösningar i stallet och sadelkammaren? Tar emot ALL info som finns då vi vill ha ett otroligt genomtänkt stall men smarta lösningar och bra förvaring! :)

Ett tips som inte är för förvaring men som jag tycker är grymt ändå är att köpa sån tejp som man har till innebandyklubbor som tejpa fast på skaftet på grepen. Ger ett bättre grepp och framförallt så blir det inta lika kallt att hålla i på vintern! :up:

Jag kommer inte på något mer just nu. Men ska fundera på vad vi mer har haft i de stallen jag befunnit mig i :)

Schabraken upphängda med galgar på en stång. Galgarna ska vara av sådan modell att det sitter "klädnypor" på dem. Det ger bra överblick.

Konsoler på väggen för benskydd. Bra att hänga upp blöta skydd på så de torkar lättare.

Separat täckesrum med bra hängare, luftavfuktare och värmekälla.
Möjlighet att hänga upp torra utetäcken på krokar på väggen istället för att knöla in dem i en garderob där de ofta får dålig lukt och drar till sig fukt.
En garderob till varje häst där sadel, schabrak, hjälm osv förvaras. En torrboll i varje garderob.
Isolera sadelkammare/täckesrum/foderkammare så att det går att få vettig värme där så att grejerna inte möglar/blir förstörda av kylan och självklart luftavfuktare i varje rum.
Diskbänk med både varmt och kallt vatten i sadelkammaren.
Kran till hink i varje box så man slipper släpa vatten och har koll på hur mycket hästen dricker.
Isolera och dra värmekabel på vattenledningarna i stallet så att vattnet inte fryser på vintern.
Krubbor med plugg i botten gör det enklare att rengöra ordentligt utan att behöva skruva loss krubban.
Bra uppbindningsmöjlighet med bra ljus till hovslagaren.
Ordentligt ljus i varje box vid ev. sjukdomsfall.
Möjlighet att värma upp stallet/en box rejält även vintertid, detta är ett krav från djurskyddet och hovslagaren uppskattar att slippa sko i tio minusgrader.
Tillräckliga utrymmen till foder och strö. Både för grovfoder och ev. kraftfoder, mineraler osv. Glöm inte ordentligt utrymme för uppvägning av grovfoder.
Alla stallredskap ska kunna hängas upp i utrymme som hästarna inte behöver gå förbi.
Tillräckligt stora boxar. Jag hade aldrig stoppat in mina i mindre boxar än de 11 kvm stora de har och min största häst är 150 cm hög.
Bra ventilation och tillräckligt högt till tak.

Tänkte skapa en tråd om smarta lösningar i stallet då jag och min familj förmodligen ska bygga ett eget stall :) Vad är era smarta tips när det gäller tex förvaring i sadelkammaren? Smarta lösningar i stallet och sadelkammaren? Tar emot ALL info som finns då vi vill ha ett otroligt genomtänkt stall men smarta lösningar och bra förvaring! :)
Här har du massor av tips http://www.bukefalos.com/threads/lifehack-i-stallet.1357992/#post-17261148

Vad gäller luftavfuktare så tänk på att de är brandfarliga. Vi blev uppmanade att aldrig använda avfuktare utan uppsyn när vi hade brandutbildning i stallet. På det ämnet så är det bra med brandsläckare och lättåtkomliga ficklampor.

Bygger ni nytt så bygg breda dörrar!

Gärna så det blir som garagebredd om man öppnar fullt.
Bra att kunna backa in släp och lasta bäddarna eller om man vill ställa in halmbalar med traktorn.

Går det är genomkörning en lyx med, går att ha en större sjuk/fölningbox i den änden med så går det att ansluta sjukhage eller rationaliserat hästingång den vägen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
R
Skola & Jobb Jag ska anordna en kurs och tänkte att det vore smart att göra en digital anmälningsblankett dit alla kan anmäla sig via en länk...
Svar
10
· Visningar
591
Senast: Raderad medlem 68338
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 078
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar