Smärta i rygg. Vad kan det vara?

Miiip

Trådstartare
Sitter här med världens huvudbry. Vi tar det hela från början:
(bifogar bild längst ner)

Hunden är en papillon. Modell STOR, väger ca 7kg i dagsläget, utan att på något vis vara tjock. Han blev helt enkelt bara inte som alla andra!

Upptäckte för ca 4 veckor sedan att hunden verkade stel och lite tafflig med sitt vänstra framben lite av och till. Övergick på några dagar till rejäl hälta (lite till och från. vissa dagar mer andra dagar mindre).

Då vi förra året hade problem med hälta i höger framben och sökte hjälp för detta, vilket visade sig sitta i ryggen, så vände jag mig illa kvickt till veterinär för att få hjälp att hitta felet igen. Han blev då genomröntgad i varenda liten kroppsdel, helt utan anmärkning. Vi blev skickade till ortoped på Strömsholm som menade på att hans skrik och gnäll vid undersökning av ryggen bara var fjantigheter och vi blev hemskickade och friskförklarade (han var vid det tillfället inte halt längre).

När vi var hos veterinären nu för två veckor sedan så visade han tydligt sin hälta i vänster framben, både i skritt och trav (går ofta i passgång - har kanske med något att göra?).
Han fick stå på en våg som visade att han bär 46% av vikten på höger fram och endast 16% på sitt vänster, resten hyffsat jämt fördelat på bakdelen. Han klämdes igenom och visade kraftig smärta vid tryck på ett visst ställe i ryggen, inget ömmande i benet. Så hältan kommer alltså från ryggen, inte benet. Precis samma slutsats som vid första veterinärbesöken förra året. Rimadyl (NSAID) och Ortodon (muskelavslappnande) skrevs ut, och det går han på sedan dess.

Vi remissades till Strömsholm och var där för att träffa en ortoped igår. Hade vid besöket varit utan mediciner sedan morgonen innan.
Han fick visa sin skritt och trav, inte lika kraftig hälta som hos "hemmaveterinären" men ändå synbar i båda gångarterna.
Kändes och klämdes igenom i benen. Inga tecken på smärta i leder, muskler osv. När vänsterbenet sträcktes uppåt bakåt så visade han på smärta när det var "nästan hela vägen upp". Ingenting i övrigt.
När hon sedan gick på ryggen med klämningarna så visade han än en gång på kraftig smärta i ett visst område.
Vi blev skickade till röntgen..

Han röntgades igenom i bogparti, hals samt rygg. Helt utan anmärkning. Medans han ändå hade fått lugnande så gick ortopeden på hans leder lite hårdare, men hittade inget den gången heller.

Nästa steg blir magnetröntgen. Och jag håller alla tummar och tår för att det kommer att hittas något - och framförallt något som det går att göra något åt!

Men man går ju här med grubbelrier hela dagarna. Vad sjutton kan det vara för något? Skär i hela kroppen att han ska behöva må så här (i dagsläget, på medicin, så är det ju "inga fel på honom". men det är ju inte så det ska behöva vara..)

Innan förra årets vända så tränade och tävlade vi agility flitigt. Han är sedan dess "pensionerad" från det livet, då jag helt enkelt inte kände att det var värt det längre. Något var ju fel..även om inte just den ortopeden vi träffade då höll med och ville gå vidare.
Han har efter det årets medicinering varit hältfri, och det är alltså nu den sista månaden som det hela har kommit tillbaka igen.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad sjutton det kan vara för något?

Här kommer bilden. Har försökt rita i vart han reagerar på smärta:

Sv: Smärta i rygg. Vad kan det vara?

Kan tillägga att jag själv och hans närmsta familj får ta honom över ryggen, bära honom uppför trappor, in och ut ur bilen osv. utan att han säger något om det. Försöker någon annan så blir det morr och protester.

Jag är inte helt pigg och vaken nu, men det första jag kan tänka på, om det inte är någon gammal skada som läkt fel, är om det råkar vara så att han har halsband och drar mycket i kopplet så att det blir något galet med musklerna där? Vet en annan hund som det blev så med nämligen, men när den sedan fick gå i sele istället och blev masserad så blev det mycket bättre.

Klokt tänkt.
Han är dock ingen dragare. Han är fullt medveten om att man inte drar i kopplet och gör det därför inte heller.
Men på ortopedens inrådan så är det ändå sele som gäller för oss tills skadan är ordentligt utredd.
Har även fått rådet att inte ge honom mat och vatten direkt i skål på golvet, utan i en höjd som gör att han kan stå med rak rygg och äta samt dricka.

Jag hade kollat mer ingående på muskler. Bokat en tid hos en hundfysioterapeut. Och behandlat de ömma områden med massage, laser och simning.

Detta med ryggproblem verkar vara en Pappispryl. Min har fruktansvärda problem med sin rygg och äter kortison ständigt för att fungera. På honom har vi inte hittat något fel på röntgen öht, men han reagerar en del vid palpation dock inte så han gnyr. Ville egentligen bara meddela att du inte är ensam... även om hans problem sitter i länden.

Ja visar inte magnetröntgen något så är det nästa tänkta steg.

Detta med ryggproblem verkar vara en Pappispryl.

Jag är väl insatt i papillon- och phalénevärlden och håller inte med om den åsikten. Raserna har inga kända sådana sjukdomar, är kända för att vara väldigt friska och krya.
Det handlar nog mer om otur de få gångerna något sådant här visar sig (om nu inte hunden varit utsatt för något som orsakat problemet).

Mina tankar går lite i att det kanske kan ha att göra med hans storlek? De är ju inte konstruerade för att vara i den här storleken. Men det kanske är långsökt? Kanske ett problem som mer uppstår på större hundar? Tänker på förslitningar osv.

Jag hade kollat mer ingående på muskler. Bokat en tid hos en hundfysioterapeut. Och behandlat de ömma områden med massage, laser och simning.

Samma här, skulle även åka och kolla hos en naprapat om det var någon kota som satt åt helsike.

Kl
En fd BC hade något liknande, visade dock ingen smärta, men blev mer o mer halt på höger fram, sso började musklerna förtvina, inget hittades på röntgen o genomgång av hund med bl a injektion av lokalbedövning i olika leder o gång/skrittprov visade nada.
Tog två år för vettarna att komma fram till att han hade en nerv i kläm i nacken.
Med kiropraktik höll han i två år till.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 363
Senast: Sesca
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka