Jag är allt småsugen på att skaffa mig en liten hönsflock om ett par år. Jag är uppvuxen med "höns till husbehov" så där som man ofta är på landet, och är därmed också medveten om att höns av olika raser kan ha lika stora temperamentsskillnader som hästar av olika raser... Eftersom vi dock på äkta lantissätt haft en flock höns som fått ruva kycklingar och helt enkelt bytt tupp med någon granne emellanåt för att undvika inavel och där rasen inte direkt ansetts viktig så har jag noll koll på vilka raser jag skulle kunna vara intresserad av. Det kanske finns nån hönsnörd här på buke som kan vara till hjälp?
Jag skulle vilja ha höns som ligger på den smarta sidan av hönsintelligensskalan. Jag vet att det innebär höns som blir mästare på att rymma osv, men jag gillar den starkare personligheten. Är de dessutom lite sociala och orädda är det plus i kanten, men så länge de inte är ilskna av födsel är jag nöjd. Eftersom det bara handlar om hushållshöns behöver de absolut inte vara högproducerande på något sätt, utan jag kan mycket väl tänka mig att ha genbank för en gammal lantras om det visar sig att någon av dem skulle passa... Tips..?
Jag skulle vilja ha höns som ligger på den smarta sidan av hönsintelligensskalan. Jag vet att det innebär höns som blir mästare på att rymma osv, men jag gillar den starkare personligheten. Är de dessutom lite sociala och orädda är det plus i kanten, men så länge de inte är ilskna av födsel är jag nöjd. Eftersom det bara handlar om hushållshöns behöver de absolut inte vara högproducerande på något sätt, utan jag kan mycket väl tänka mig att ha genbank för en gammal lantras om det visar sig att någon av dem skulle passa... Tips..?