Smart gödselhantering

S

Silly

Hur kan man förvandla gödsel till en tillgång istället för belastning? Jag har hört talas om anläggningar som värmer upp genom gödselförbränning och det måste vara jättesmart (om man är rik...). Men alla småstall? Hur ska gödselt förvaras? Vad görs med det sen? Vilket strö är bäst att använda i försäljnings-, miljö- och hästhälsosynpunkt? Hur snålt ska man mocka för att dra ner på förbrukningen? Jag letar efter en lösning som är bra både ekonomiskt, miljömässigt och bra för hästen.

Ideer..
Kan man se till att separera gödsel och strö när man mockar och lagrar dem båda var för sig borde gödselt vara duggligt till åkrar och så behöver man bara oroa sig för ströet. Kanske man kan sälja det till någon bonde eller så som inte kräver kritvit kliniskt rent spån till sina djurs ligghallar?

Har man mark är det ju perfekt att använda gödselt till egen höodling eller vad man nu sysslar med. Även sommarbete kanske behöver gödslas?

Om bönderna inte är intresserade av hästgödselt borde det gå att sälja till privatpersoner och olika odlare.

Kom gärna med egna ideer och tankar kring gödselhanteringen.

Sv: Smart gödselhantering

Vi har valt halm som strömaterial. Främst för att det är billigt, lätt att få tag på men också för att vi och hästarna tycker det är trevligast.

Torv har jag helt sorterat ur sinnet, jag tycker det är tråkigt att mocka och tråkigt ur miljöperspektiv (ändlig resurs). Spån är dyrt, för mig jobbigt att mocka och svårt att bli av med.

Vi betalar för att bli av med gödeln via vår container. Den som hämtar lagrar sedan och jag antar att han säljer vidare som t ex jordförbättring.

Har man få hästar kan man alltid göra en egen gödselplatta, få den godkänd och sedan se till att lagra på ett sådant sätt att det kan vara intressant för bönderna att hämta gödseln för att använda på åker. Dock måste den vara välbränd och ingen halmstack.

Skitbra (fniss) är ju om man kan använda den till t ex eldning, men det kräver ju en rejäl investering, och jag tror att man behöver en hög hästar och en hög fastigheter för att räkna hem det ekonomiskt. Om ett par år kommer det nog ha hänt mycket på marknaden och det kan åter vara intressant att som privatperson titta på det alternativet.

Ett problem med att bli av med gödsel är att så få häststall är miljömedvetna, jordbruket satsar mer och mer på ekologisk produktion. Att ta hand om hästgödsel där hästägarna ger konstiga tillsatser helt utan kontroll innebär att det ibland mer liknar riskavfall än gödsel!

En väldigt stor orsak till att många inte vill ta emot hästgödsel är för att det innehåller jättemycket spån och j-lite dynga.

Spånet tar lång tid på sig att brinna så att det går att sprida och då hinner väldigt mycket kväve avdunsta till luften och att bara sprida gammalt spån utan något nämnvärt innehåll av kväve är i bästa fall meningslöst, i värsta fall av ondo.

Torv ger den i särklass bästa gödseln för att gödsla med.

Halm brinner fortare än spån men binder inte kväve på samma sätt som torv.

Har man spån så kan man antingen ge bort till nån som använder som strö till sina utegångsdjur eller elda i särskilda pannor, vilka då kostar miljonbelopp :( (tittade lite på en som kostade 1,8 miljoner men som då kunde ta hand om gödsel från ca 40 hästar, man skulle eventuellt kunna gå samman flera fastigheter och bygga pannan gemensamt och sedan mot avgift ta hand om andras spångödsel :idea:).
Bägge dessa varianter kräver mycket spån och lite dynga, men detta brukar ju vara fallet med hästgödsel.

Att försöka gödsla med spånblandad hästgödsel är normalt sett ingen höjdare, i synnerhet inte som övergödsling på vall.

Hej som fd gödselspridar ägare vill jag påpeka att sättet att lägga upp gögseln är mycket viktigt en 25-30cm sten i skiten kan kosta många tusen .gödseln är en råvara och inte en plats att kasta allt förbannat på (grimmor hushållssopor käting hästskor söm trasiga grepar och mycket annat ) sådan skit befattade jag mig inte med .hästgödseln har kanske inte så stort gödselvärde att det betalar spridningen än mindre transporten.

Använder man torv är det inte svårt att sälja till villaägare med blomrabatter :p Vet ett stall här i närheten där de lägger all skit i svarta sopsäckar som säljs. Även vi har blivit av med en del när pappa är påväg ut till åkrarna.

Ofta tippas bara skiten på marken sen får man med av den . Jag vet betydligt större stenar som följt med ,motorblock och mycket annat bla från stora travstall

Vi har spån i boxarna och bönderna häromkring har inget emot att använda det på sina åkrar. Spånet tar längre tid på sig att bränna bara, men får det ligga ett år blir det bra att gödsla med.
Om man har permanentbädd är det enkelt att lägga allt i plastsäckar den dan man tömmer boxen. Den gödningen vill alla ha till rabatter och odlingar av alla de slag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka