Smarriga barnmatsrecept

Carand

Trådstartare
Skulle vi inte kunna samla lite goda recept på barnmat här? Jag kan ibland få lite idétorka o då måste man ju surfa runt på så många ställen o leta! Vet att det finns många här som lagar egen barnmat så shoot! O vill man tipsa om nån sida med ett bra recept så e det toppen med!

Jag har än så länge bara gjort fruktpuré.
Persika, päron och mango är favorit hittills.

Och så blandar jag kokosolja i risgröten. SUPERGOTT! :d

Kan börja med ett enkelt lunch/mellisrecept:

Bananplättar
Mosa 2 bananer med 2 ägg, ev lite kokosmjölk o stek i lagom stora klickar, servera med frukt/fruktpure och turkisk yoghurt, mumma!

Köttfärssås
Stek lök, finhackade champinjoner, köttfärs o vitlök i en kastrull. Krydda med lite svartpeppar, mycket oregano och basilika. Blanda i krossade tomater o låt puttra. Smaka ev av med lite vispgrädde. Perfekt att servera med risoni till!

Nu är det ju ca hundra år sedan jag lagade pyttebarnmat, men jag minns att sonen älskade när jag kokade ihop potatis, lax, ärtor och kanske någon krydda typ dill eller persilja, sen i med lite grädde när det är så gott som klart. :)

De gånger det gick lagade jag mat i samma kastruller åt oss alla, tog på slutet bort lite åt dottern och saltade det som var kvar till oss. Det funkade fint tyckte jag.

De gånger det gick lagade jag mat i samma kastruller åt oss alla, tog på slutet bort lite åt dottern och saltade det som var kvar till oss. Det funkade fint tyckte jag.

Jo jag tänker mer på de gånger det inte funkar, typ när man lagar falukorv, tacos, o grillar tex. Tycker även det e rätt skönt o ha lite mat i frysen som man kan plocka med när man ska bort :)

Jo jag tänker mer på de gånger det inte funkar, typ när man lagar falukorv, tacos, o grillar tex. Tycker även det e rätt skönt o ha lite mat i frysen som man kan plocka med när man ska bort :)
Tacos är inga bekymmer! Eller, vi gör alltid egen krydda. Finns recept på internet. En liten taco till bebis och en till de vuxna. Skålla tomater (tror det är 10 sekunder i kokande vatten så är det bara att dra av skalet sen), hacka och lägg i så det blir mer kokat eller servera rått på sidan.

Asiatiska grytor är suveräna att krydda försiktigt och sen lägga över i skål och fortsätta krydda i kastrullen till de vuxna. Har för mig dottern åt en hel del curry som liten.

Barn äter ju inte så mycket och vi gör som regel alltid matlådor ändå så vi har faktiskt frusit mat nästan varje gång vi lagat så man kan värma till lunchen dagen efter.

Båda mina har älskat indonesisk gryta.
Smält smör och curry, Häv i fläskfile, ananas på burk+saft, banan, paprika och grädde. Ev lite purjolök med. Smaka av med citron och servera med ris. Jag brukar mixa ihop allt och frysa in i iskuber

Båda mina har älskat indonesisk gryta.
Smält smör och curry, Häv i fläskfile, ananas på burk+saft, banan, paprika och grädde. Ev lite purjolök med. Smaka av med citron och servera med ris. Jag brukar mixa ihop allt och frysa in i iskuber
Detta ska testas!

Mina barn har älskat sötpotatisgryta. Koka sötpotatis i tärningar och köttfärs med persilja och vitlök, tills sötpotatisen är mjuk.

Idag fick lillpojken käka puré med torsk till middag. Kokade en torskfilé skuren i tärningar och ett par potatisar i tärningar i en skvätt vatten tills potatisen blivit mjuk. Sedan hällde jag bort det mesta av vattnet och mixade med stavmixer. Hällde på en rejäl skvätt grädde och lite rapsolja och kryddade med dill. Han glufsade glatt i sig så jag tror det fick godkänt betyg (även av storasyster på 2 år som ville smaka) :)

Jompa fick testa ostkuber från den glada kon (eller vad det nu heter?) och ÄLSKADE det. Jag älskade däremot inte innehållsförteckningen, så vad kan jag ge i stället? Färskost? Skinkost?

Vi kör inte BLW utan han fick dem i sin smaknapp.

Jompa fick testa ostkuber från den glada kon (eller vad det nu heter?) och ÄLSKADE det. Jag älskade däremot inte innehållsförteckningen, så vad kan jag ge i stället? Färskost? Skinkost?

Vi kör inte BLW utan han fick dem i sin smaknapp.

Skinkost är väl också smältost.

Färskost är "renare".

Färskost får det bli i så fall :)

(Hm... Leverpastej har ju liknande konsistens, jag kanske ska testa det?)
Du vet väl att du kan göra som en egen färskost genom att sila filmjölk genom kaffefilter (t.ex i kylen över natten) och sen krydda med vad du vill? Det är faktiskt inte så himla dumt. Vi gjorde det mycket när jag var liten.

Leverpastej är ju också busenkelt att göra själv. Jag, som halvdansk, är ju galen i den danska varianten fast med min egen touch. Tackar gudarna för hushållsassistent så man får det man äter som man vill ha det :)

Bakade potatiskakor till det äldre barnet. Basen är typ kokt potatis, smör och mjöl. Sen kan man tillsätta olika smaker, typ örter eller ost eller vad man nu vill testa. Perfekta som melliskakor.

Använde pepparkaksformar när jag stansa ut så det blev lite skojigare också.

Kan leta resa på recept om någon är intresserad, kommer definitivt baka dessa denna gången också.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 812
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering