Smältbart rp, eller "vanligt" protein

Blandrastik

Trådstartare
Funderar på proteintillskott till unghästen. Funderade först på Soja, och, eller Linfrö även för att hålla päls och tarmsystem glada.

Har nu läst runt lite och undrar: Om Soja har 385g smb/kg, och Linfrö har 24,5g/100g. Vad är det egentligen för skillnad på smältbart råprotein, och det som bara anges som protein, rätt och slätt.

Har även läst att det är linfröet i uppblött form som är bra för tarmarna, men ska man kunna tillgodose sig tex proteinvärdet så måste fröet krossas.
Måste man välja då, att hästen kan tillgodse sig värdet med då försvinner "slemmet" som är bra för tarmarna?
Typ de linfrö man köper på Gr*nngården/Krafft, är det hela frön eller?

Sista funderingen, jag har inget värde på höet, inte analycerat, törs jag överhuvudtaget fodra med tex Soja då, pank just nu känns inte som jag har pengar till någon analys just nu.

Hjälp!

Sv: Smältbart rp, eller "vanligt" protein

Jag har inget direkt svar på din fråga, men jag vill bara upplysa dig och alla som läser detta om att ni inte ska köpa soja! Vet ni varför? varje år huggs stora delar av regnskogen ned i både afrika och sydamerika bara för att plantera det som kommer att bli soja (bönor eller vad det nu är), djuren drar sig in mot byarna och blir dödade. Tillslut kommer vi inte att ha någon regnskog kvar, bara för att europeiska hästar tycker att soja är så gott! Så snälla, snälla köp något annat; Tänk på djuren.

Nu är jag inte säker på hur du menar men såhär är det iaf:

Soja inenhåller ca 380g smbrp/kg och linfrökaka ca 240g smbrp/kg.
Ibland skriver dom nog bara "protein" och menar smbrp.

Glömde svara påd e övriga frågorna.

Det stämmer det där med uppblött/inte uppblött... Det enklaste är att använda sig av linfröKAKA!
Annars kan du ju använda KROSSAT linfrö så får du båda effekterna ;) . (slemmet bildas ju ändå)

Och det sista: Nej jag skulle då inte våga ge soja utan analys på höet. Möjligtvis några skedar/1dl bara, i såfall.

Om du vill öka proteinet så ge linfrö eller LUSERN varav lusern är det allar bästa valet. Det räknas som grovfoder och en ev. högkvot som komemr från grovfoder gör inget.

Oki!

Så smältbart och "bara" protein borde alltså vara samma sak.

Och om sojatillverkning påverkar regnskogarna så kan jag nog vara utan, han får redan lucern.

Linfrökaka får det bli!

Tack för hjälp!

Skriver man protein kan det vara svårt att veta vad som menas, det kan ju vara ett förenklat uttryck för smältbart råprotein, men det kan ju också vara totala mängden råprotein i fodret... I de tabeller jag har tillgång till har linfrökaka ungefär 250 g smbrp/kg ts, vilket ger ca 225 g smbrp/kg foder.

Smältbart Råprotein (smr eller srp) är just som det låter, det smältbara råproteinet, dvs proteinet som hästen kan smälta. I det "vanliga" proteinet finns det delar som hästen inte kan tillgodogöra sig. Det är därför det finns olika värden.
Jag vet inte så mycket om linfrö, men jag har inte hört talas om att de inte kan tillgodogöra sig det. Hur som helst tycker jag att "slemmet" borde finnas kvar vare sig det är krossat eller ej. Men som sagt, det är vad jag tror.

Blandrastik skrev:
Funderar på proteintillskott till unghästen. Funderade först på Soja, och, eller Linfrö även för att hålla päls och tarmsystem glada.

Har nu läst runt lite och undrar: Om Soja har 385g smb/kg, och Linfrö har 24,5g/100g. Vad är det egentligen för skillnad på smältbart råprotein, och det som bara anges som protein, rätt och slätt.

Har även läst att det är linfröet i uppblött form som är bra för tarmarna, men ska man kunna tillgodose sig tex proteinvärdet så måste fröet krossas.
Måste man välja då, att hästen kan tillgodse sig värdet med då försvinner "slemmet" som är bra för tarmarna?
Typ de linfrö man köper på Gr*nngården/Krafft, är det hela frön eller?

Sista funderingen, jag har inget värde på höet, inte analycerat, törs jag överhuvudtaget fodra med tex Soja då, pank just nu känns inte som jag har pengar till någon analys just nu.

Hjälp!

Skulle inte gärna fodra med protein-tillskott (t ex soja) öht om jag inte har grovfoderanalys. Kanske högst 100-150 gr, men inte mer.

mvh Jessica

Hade jag varit dig så hade jag valt lusern av samma anledning som Milly skrev. När det gäller proteinet från linfrö, så är det ingen bra proteinkälla för växande unghästar och dräktiga/digivande ston eftersom balansen mellan aminosyrorna i proteinet inte överensstämmer med hästens behov.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka