Smäll på skenben bak

Smallgot

Trådstartare
Min ponny har fått en lite ordentlig smäll på ena skenbenet bak idag. Efter ett tag började han dock bli lite varm och lite svullen framme på skenbenet, tror ni det finns risk för eventuell senskada? Eller spricka i benet? Eller vad kan vara troligt? Ingen hälta i nuläget iallafall och är pigg och glad. Ska åka tillbaka igen om någon timme och kolla hur han mår och se om veterinär behöver tas ut, men så länge, vad tror ni bukare? Är helt hysterisk här! :(

Mvh Smallgot

Sv: Smäll på skenben bak

Detär ganska vanligt att de svullnar upp och blir varma om de får en smäll där (antingen av andra, eller att de slår sig själva i hagen). Lägg ett isbandage eller spola med kallt vatten i 20 minuter för att få ner svullnad och värme. Om hon inte haltar skulle inte jag ta ut veterinär.

Sv: Smäll på skenben bak

Tack för ditt svar! :)

Har varit ute och kollat igen och ponnyn hade inte svullnat något mer utan är bara lite marginellt tjockare än andra bakbenet. Visade heller ingen hälta utan var pigg och busig när jag sprang med honom och sedan kylde vi benet. Hoppas innerligt att det inte blir värre, men avvaktar med vet till imorgon iallafall!

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: Perla
·
Hästvård Hej alla bukisar! Har har ett litet problem som ni kanske skulle kunna lösa åt mig.. Min häst hade sprungit i hagen och lyckats...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: axel
·
Hästvård Min lilla grabb har antagligen blivit sparkad i hagen,han har som en cm lång rispa fram mitt på skenbenet,lite varm,lite svullen,men...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: Lykka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka