Oj, ja, jag ska absolut läsa på mer än mina 5 snart 6 år på universitetet! Kan ni inte hänvisa mig till den påbyggnadsutbildning jag behöver? Bildgoogle är säkert mycket bättre än mina professorer!
Nej, men skämt åsido så har idealen förändrats mycket över tid. Antika skulpturer i all ära, men linjen från dem till idag är knappast rak, utan har ringlat mellan ölkagge och gravidmage, dubbelhakor och jättevader; och det är bara ett par exempel från Europas senaste 1000 år eller så. Lägg till det lokala variationer, och allt utomeuropeisk historia där idealen varierar enormt. Jag förstår att det kan vara väldigt känsligt att ta upp en sådan variation i ideal när vi itutas idéer om att historien är linjär, och när gemene man inte får lära sig just varifrån våra ideal idag kommer ifrån. Väldigt många av dem har helt trollats fram av reklambolag och media under de senaste seklet, möjligtvis en bit in på 1800-talet beroende på vad exakt en syftar på. Jag skulle inte lägga skulden på antika skulpturer så mycket som på de renässanskonstnärer som dyrkade dem, och konsten som sen födde rasbiologin, som födde eugenics och tanken på nationsfolk, som födde avksaffandet av adel och kungligheter som ledde modet, som födde de normer och ideal som kapitalism och individualism sedan förstärkt, och som vi fortfarande bär på.
Om något borde denna kunskap spridas just för att stärka kunskapen om att de ideal som sprids i samhället idag inte är de enda möjliga. Och visst tycker jag att jag ser en breddning av idéer och ideal åtminstone i några kretsar. Individualitet blir nu mer och mer viktigt. Vikthetsen och smalideal finns, men även där ser vi förändringar över tid; från 'heroin chic' som var pinnsmala till 'bootylicious' idag, bara på de senaste 20-30 åren.
I mina ögon är dett hoppfullt att se utvecklingen över tid och i olika samhällen. Men då gäller det ju att en gräver sig en liten bit under det de flesta får lära sig i grundskola och gymnasium