P

Phorsytia

Mitt sto på 11 gick ner rätt mycket i år när hon fällde pälsen. Men nu ser hon tjock ut under i från, men man kan se revbenen i bland. Om ni fattar hur jag menar. Hon får tillräckligt med mat, 4 ggr om dagen. Kan det hjälpa om man avmaskar?

Sv: Smal?

Det låter mer som en brist av protein, skillnaden mellan kvantitet av mat och kvalitén är en hel världsdel.
Att man ger hästen massor med mat innebär inte alla gånger att man ger hästen den mat som behövs, där ligger skillnaden.

Men ingen annan häst i stallet ser ut så här och så gott som alla äter samma mat. Med att revbenen visas menar jag inte att hon ser smal ut och de syns hela tiden men hon är ändå lite för smal på sidorna tycker jag..

Men ingen annan häst i stallet ser ut så här och så gott som alla äter samma mat. Med att revbenen visas menar jag inte att hon ser smal ut och de syns hela tiden men hon är ändå lite för smal på sidorna tycker jag..

Behoven skiljer sig från häst till häst, en häst med större mage och uttunnande sidor behöver mer proteiner.

lusern tycker jag är bra som protein komplement.. du kan ge pellets eller strå.
lycka till!

men hon har gått på lusern nästan hela våren :crazy: slutade med den för typ 2 veckor sen..

Då ska du nog börja ge henne det igen. för jag håller med de övriga här. Det låter som om hästen behöver en högre kvot mellan energi och protein. Pälsfällning kan ta hårt på vissa individer också.

1-2 kg 2 gånger per dag har hon fått.

Jag började med det eftersom hon går ner Mycke när hon fäller och har fällt en sån lång period i år så jag hoppas att det bara är att hon inte riktigt kommit tillbaka ännu och hon har alltid haft lite av en sto mage

Okej då var det ju ordentligt med lusern hon fick om hon fick minst 2kg om dagen.

Det är nog helt enkelt så att din häst kräver MER ändå. Mer näring totalt sett! Och kanske även en högre kvot än en normal häst.
Går hon ner även på hösten då hon fäller?
När började du med lusernet och hur länge fick hon det?
Har du gett henne B-vit tillskott?

Vad och hur mycket i foder har hon fått? Finns det någon analys på grovfodret?

Jo det är väl helt enkelt så. Jag räknar inte ut hennes kvot utan ger mer efter ögonen. Kanske jag borde räkna ut vad hon behöver?!

Går hon ner även på hösten då hon fäller? Nej då brukar hon vara tjock efter sommarbetet :smirk:
När började du med lusernet och hur länge fick hon det? Du menar du i våras? Började kanske i Januari/Februari och slutade i slutet av April.
Har du gett henne B-vit tillskott? Ja hon har fått B-vitamin under våren när hon fällt.

Ja du BORDE analysera grovfodret och försöka hitta din hästs behov och vilken kvot hon behöver ha. När de tappar på vårkanten brukar det betyda proteinbrist som hästen haft hela vintern men som börjar synas på våren... Du ska nog börja med lusern TIDIGARE.

Men som sagt - vad och hur mycket har hon fått i övrigt då?

Okej då får jag göra det nästa vinter.

Just nu går hon på
ca 8 kg hösilage
2 kg havre
1 kg kornkross
7 dl torrmätt betfor
mineraler

hon är ett halvblods sto på 11 år som rids dressyr/ute

hon har gått på 10+ men försöker dra ner nu när hon snart ska släppas på bete!

8 kg hösilage till en stor häst är för lite. Öka på med grovfoder innan du ger en massa extra kraftfoder. Grovfodret är grunden och komplettera sedan med det som fattas. Minst 1,2 kg ts stråfoder/100 kg häst. Det blir allt mera än 8 kg. Vad väger hästen ca? Vilken TS håller hösilaget?

Som jag skrev innan håller jag på att dra ner eftersom jag snart ska släppa henne på bete. Hon brukar få mer!
Hon väger runt 500 kg. Alltså 6 kg :smirk: brukar det inte vara 1.5 kg per 100 kg?

ja men hösilage innehåller vatten.. det är 1.2-1.5 per kg ts (torrsubstans)per 100 kg kroppsvikt.

inte behöver du drar ner på grovfodret för att hästen snart ska gå på bete..?

Senast ändrad:

okej. har ingen aning om vad det är men just nu känns allt som hö pågrung av all torkan! Men lovar att jag brukar ge mer!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 760
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka