Smal schäfervalp!

C

corina_w

Har skaffat schäfervalp, en hane, som jag haft i ca tre veckor nu. Han var smal när jag fick hem honom och jag skulle vilja ha lite mer hull på honom. Han är 18 veckor nu och väger 16,5 kg, han är ganska hög och kommer nog bli en stor och grov hund. Han har gått upp 2,5 kg sen han kom hem men jag vet inte om det är hull eller bara att han växer på höjden. Det är i princip bara skinn över revben och ryggrad.........Annars är han pigg och glad och lekfull, äter hyfsat och dricker bra. Han får nu 12 dl av Royal Canin German Shepherd junior. Ska jag ge honom mer ändå, eller tror ni att hullet kommer ifatt när han blir mer färdig?
 
Sv: Smal schäfervalp!

Min schäfer var väldigt smal som valp, han åt RC valpfoder tills han blev 5½ månad. Vägde 26 kg vid 5 mån och åt då 10 dl. I dag äter han samma som din och 14 dl och jag ska minska det till 12-13 dl för han är lite för stor.
Idag är han nio månader.
 
Sv: Smal schäfervalp!

Finns det ett rent valpfoder av RC också? Jag har bara sett junior och adult. I så fall kanske det skulle vara bättre för min hund?
 
Sv: Smal schäfervalp!

Alltså, det finn inte RC German Shepherd Babydog, utan för den storleken på hund är dert RC Babydog MAXI som gäller
 
Sv: Smal schäfervalp!

Aha, ok. Han kanske skulle haft det då från början......köpte bara det uppfödaren rekommenderade. Men i vilket fall känns det ju lite onödigt att byta nu då när han snart är 5 månader. Tror ni man ska öka på av maten han får nu istället?
 
Sv: Smal schäfervalp!

Man ska ta fodret som uppfördaren rekommenderar. När vi hämtade vår valp så fick vi en lista på vilket foder han skulle äta (valpfoder) och när vi borde byta till junior osv.
Det finns en "foderhäfte" på RC:s foder som du kan försöka få tag i (finns säkert på nätet också) som det står massor i, bla står det att man kan använda valpfoder till 6 mån på raser som är magra och där nämndes bla schäfer.
Jag skulle använda valpfodret som Cezzan namnger istället för juniorfodret om hunden är väldigt mager, annars blir mängden så stor tillslut. Jag har gett min 16-17 dl av juniorfodret men håller på och minska för nu är han inte mager längre.

Jag har startat en annan tråd där jag frågar om vikt odyl. Den heter -Hur mycket väger din hund? och där nämns lite fodermängder på vuxen schäfer.
 
Sv: Smal schäfervalp!

ok, tack så mycket för hjälpen! Ska prova att öka på lite för att se om det hjälper.
 
Sv: Smal schäfervalp!

Man ska ta fodret som uppfördaren rekommenderar

Det är högst individuellt, det är ingen universalregel faktiskt..

Låt ögat och sunda förnuftet råda...

Hade jag givit det foder som vår uppfödare rekomenderar ( och som har fungerat på många andra hundar ) så hade det inte varit någonting mer än skinn och ben av Atlaz.
 
Sv: Smal schäfervalp!

Man ska ta fodret som uppfördaren rekommenderar.

Nja är man inte nöjd med det uppföddaren ger ska man byta. Jag fick hem min Schäfer valp söndag kväll samma kväll bytejag foder rakt av till det Rottisen använder o kan ju säga det var utan tvekan han dök i skålen o käka upp allt men så är de flesta hundar när det gäller Klass hundfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en fråga till er med god foderkunskap. För två veckor sedan hämtade vi hem vår tollarvalp från uppfödaren, hon var då 9...
Svar
7
· Visningar
886
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 182
Hundhälsa Har en taxvalp på 12 veckor som gott kan lägga på sig en del i hull. Hon äter i dagsläget Royal Canin Mini Junior och jag tycker att...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp