S

solkristallen

har köpt en katt som är väldigt smal. Han är 7 månader. Ska kastrera han, men vill vänta tills han har växt i sej lite mer.

Kan han ha mask? ska gå och köpa avmasknings medel till han.
Vad kan jag ge han för foder?, han är en innekatt.
Just nu ger jag han coop, men tycker inte det är bra. Någon som har testat royal carbin? funderar på om man ska testa det.
Kan han ha nån sjukdom?. Ska beställa tid hos vet. och vaccinera han.

Tacksam för svar!

Sv: smal katt

En del katter är smala av naturen. Men om han är underviktig så kan du känna det genom att känna på revbenen. Om dom känns väldigt tydligt så är det troligt att han väger för lite, men som sagt en del katter är bara smala i sig. Se till exempel på siameserna...
Kastrera tror jag inte att du behöver vänta med att göra, det är nästan bättre att göra det nu, så hinner han inte få nått hankattsbeteende. Revirmarkering och sådär.
Det finns massor av bra foder, Royal Canin är ett av dem. Dels så har de ju Indoor Cat foder som man kan köpa i en vanlig djuraffär men sen så har dom ett foder som heter "neutered cat young male" som man köper hos veterinären. Det är till för kastrerade hankatter, det använder jag till min katt och han tycker det är jättemumsigt :D

Hoppas att det går rbra med din katt!!

Kastrera, avmaska och köp ett foder som är avsett för hans ålder. Tex Royal Canin Kitten om du vill ge torrfoder. Annars har veterinärerna BRA blötmat tull kattungar, Hills och Specific. Lycka till.

Specific torrfoder (kattunge) och även blötmaten för kattungar (finns hos vet.) är jättebra :). När en av mina katter var liten var hon väldigt smal och använde då det. Fungerade kanon på min katt men det kan säkert variera från individ till individ.

Tillägg: Håller nog med om att du bör avmaska om det nyligen inte är gjort :).

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 707
Senast: Jamienoble
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur