Smal häst trots bete

Sara75

Trådstartare
Åh vad trött jag blir på att vara ägare till en benget till häst. Det är ett evigt krånglande för att hindra pållen från att se ut som ett staket. Nu finns det gräs i överflöd i hagen men icke sa Nicke att man kan slappna av för det. Nog för att betet är ganska magert men det känns ändå helt absurt att få lov att ge lucern mitt i sommaren... Suck! Just nu önskar jag mig en tjock liten ponny som blir överviktig bara av att lukta på ett grässtrå ;)

Sv: Smal häst trots bete

Vissa hästar kan inte gå på fullbete. Vi har haft en hel hög med hästar som fått stå inne på nätterna, fått kraftfoder både morgon och kväll och grovfoder över natten, för att beta på dagen. Allt för att hålla hullet.

Har ponnyer som andra år har gått upp i vikt genom att andas in gräset.
I år är de lika smala än (ja de har gått ner i vikt under vintern trots att jag bytt hö och försökt fodra upp dem med bla soja, vet föreslog olja vilket heller inte hjälpt)(fångisar), nu går de visserligen inte på bete, men det brukar räcka med det lilla gräs som finns i hagen och nu har jag dessutom gett dem bete ett tag varje dag och inte ens det hjälper.
Den ena bara sväller i magen, men mager över ryggen.
Den andra har börjat bli fin över rumpan men har inget fett över rygg och revben. :(
Och JA de är kollade av veterinär, tom med blodprov. Inga fel.

Senast ändrad:

I vissa delar av landet är det ju skralt med tillväxten, regnet har ju inte kommit förrän för några dagar sedan.

Dåligt med tillväxt men inte beroende på för lite regn, snarare tvärs om, dåligt med sol i våra trakter....

Senast ändrad:

Ja det där med att gå ute dygnet runt är inte att tänka på för min del. Lucernproducenterna blir nöjda också ;)

Vissa hästar behöver mer mat än andra så är det bara. i min hage finns tre som ser ut som julgrisar och en som ser ut som ett staket. Honom får jag naturligtvis stödfodra ;) Så är det bara...

Förstår exakt vad du menar.. Varje sommar är det samma problem med att hålla hästen i någorlunda hull. Ser ju så hemskt ut med för smala hästar, för tjocka tycker man bara ser välmående ut även om de ska ta större skada som jag förstått det som..

Huga, jag ser hellre för smala hästar än för tjocka :p Mycket större risk för sjukdomar på feta djur ju!
Hade gärna haft en nåågot mer svårfödd faktiskt än den lilla flodhästen jag har nu. Kunde både ge mer hö på vintern och låta äta mer gräs på sommaren. Lagom är bäst ;)

Mm.. Hästen Lagom hade varit bäst :)
Känns som folk lättare kritiserar en för smal häst än en för tjock. Trots att de vet att jag gör så gott man kan för att hålla den i vikt.

Sådan är min primadonna oxå, henne måste jag stödfodra med 2l lucern 1l betfor och 1,5l musli per dag för att hon ska hålla vikten (och äta) tar jag bort nåt så käkar hon inte, desutom så slutar skrället att äta varje gång vi måste byta hage för då blir såå upprörd, trots att hennes kompisar är med henne suck.
Men hon är söt ändå :)

Min kille va likadan förra sommaren, nervös och trådsmal, och då gick han i en stor hästflock i en jättestor hage+att vi extrafodrade med lucern,olja och kraft.
Den här sommaren har vi inte haft ute honom på natten och han har fått gå endast med sin bästa vän (hästarna i de andra hagarna har vart synliga), detta funkar jättebra, han trivs mycket bättre med bara 1 häst istället för den stora hästflocken, antagligen eftersom han på vintern är van att gå med 1 häst. Nu ser han ut som ett dräktigt sto ;)

Och jag som tar in hästarna på natten för att de inte ska äta så mycket. Kanske jag ska lämna dem ute dygnet runt i stället....?
Tjockishästen kanske går ner i vikt då?

Avundas er inte för den skull.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka