Smal häst

P

pampen

Har en ponnyhingst på foder som har tappat väldigt mycket i vikt när han har varit hemma hos ägaren några veckor. Någon som har nått bra tips för vad man kan ge honom för att han ska kunna gå upp? Nu äter han:
9 kg hö (ej analyserat)
5 dl betfor
1 l Lucern
1 msk kalk
Chevinal
Majsolja och morötter

Han tål inte korn, så det kan jag inte ge honom :crazy:
 
Sv: Smal häst

svårt att säga utan höanalys...hur gamal är hästen då ? Arbete ? Vikt ? Vad anser du hans behov vara ?
 
Sv: Smal häst

Börja med att analysera höet, eller byt till ett du vet finns mer krut i. Om du har ängshö skulle jag börja med att byta ut det.

Prova att öka på lucernet med i alla fall två liter (är det pellets du har).

Hur mycket ollja får han? 3 dl. kan du ju ge i alla fall.

Beroende på hur mycket han rids kan du ju även öka på betforen, 1 liter borde du ju kunna ge honom.

Lycka till!
 
Sv: Smal häst

Ger du lucernet som pellets eller hack?

Spontant skulle jag säga att du ska skippa kalken, eftersom lucern är så kalkrikt i sig.

Nu har du ju ingen analys på höet, så man kan inte säga säkert, men Miner Grön är förmodligen bättre att ge eftersom det innehåller mera fosfor.
 
Sv: Smal häst

jag hade precis som någon sa innan, ökat mängden lucern
och tagit bort kalket (det finns ändå i lucernet)
Jag hade oxå kompletterat foderstaten med fibergi (om han inte är väldigt känslig mot korn. min ponny tålde inte havre men kunde äta F-Gi)
och så fri tillgång till hö
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 464
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 275
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp