Smal fånghäst, för lite protein?

S

Saltakatten

Hej,

jag hade blivit jätteglad om någon ville hjälpa mig med min foderstat. För 3 år sedan fick min nu 13 åriga halvblodshäst fång och har sedan dess ätit Krafft Rehab som kraftfoder då veterinären tyckte att det kunde vara ett bra foder för henne även efter sin sjukdomsperiod.

Nu tränar jag lätt träning dvs ridning ca 3 gånger i veckan. Problemet är att hon är för smal och har svårt att bygga muskler.

Idag äter hon ca 1,5kg Krafft rehab, ca 10 kg hösilage (ganska lågt proteininnehåll 30 smb protein), ca 6 dl Speedi-beet istället för betfor samt vitamintillskott.

Ger jag för lite kraftfoder och protein för att hon ska kunna gå upp i vikt och bygga lite muskler?

Funderar på detta men vet inte om jag ska byta till ett annat foder eller ge mer av det jag har, kanske komplettera med olja eller lusern?? Har funderat att ge groov 90 istället men den innehåller ju mindre energi än vad krafft rehab gör.???

Vad kan jag göra? Är ju rädd att hon ska få tillbaka sin fång om hon får för mycket protein.

Sv: Smal fånghäst, för lite protein?

Nu har jag köpt in sojaolja. Tänkte öka lite på kraftfodret och börja ge sojaolja. Läste nånstans att det kunde vara bra.

För det första: Fång beror inte på proteinet.
Din häst har förmodligen ett rejält proteinunderskott och då kan den inte lägga på sig. Den kommer istället falla ur mer och mer. För fånghäst som inte arbetas hårt finns det ingen anledning att lägga till kraftfoder, det enda som kan vara aktuellt är om det, just som i ditt fall, saknas protein.

Jag är väldigt tveksam till (dyra) kraftfoder som "rekommenderas till fånghästar" då det bästa för de flesta fånghästar är att slippa kraftfoder helt.

Du behöver däremot ge något proteintillskott. Helst skulle du hitta ett grovfoder med bättre förhållande mellan energi och protein men om inte det är möjligt rekommenderar jag att ge lusern. Ge den så mycket hösilage + lusern som den får i sig i ett förhållande som gör att kvoten i totalfoderstaten blir bra så ska du se att den lägger på sig.

Hej! Vet du varför hästen fick fång? Eller om du har någon teori om vad som kan ha utlöst anfallet? Enligt dom senaste råden om fånghästar så är det inte protein utan stärkelse och socker som är "farligt".
Jag har en häst som haft fång och om jag efter höanalys som även innehåller socker analys, vilket inte är så vanligt att det är gjort utan man får göra det själv behöver tillsätta något så använder jag i första hand lusern som räknas som grovfoder. I år har jag fått för bra hö så jag får blanda ut med halm för att få tillräckligt med Ts. Behövs enbart protein tillskott så kan man ju använda potatisprotein eller soja som är väldigt koncentrerat. Så håll koll på stärkelse och socker i fodret i första hand.

Jag vet att fång inte beror på protein utan mest på socker, det är därför hon får speedi-beet istället för betfor. Men jag har nog inte riktigt haft koll på att hon fick så lite protein som nog får. Det är ju först nu under hösten som hon tappat. Under sommaren åt hon ju gräs så då höll hon sig i fin form och förra vintern hade vi en annan hösilage leverentör och då var det mer protein i hösilaget.

Varför är det bäst att skippa krafftfoder helt tycker du? Finns det tillräckligt med energi i enbart hösilage+lusern?

Vi vet inte riktigt varför hon fick fång. Vi hade inte gjort några foderbyten eller nåt sånt. Hon fick fång i juli för 3 år sedan. Då hade hon gått ute på dagarna i stooor gräshage och hon var rätt tjock. Enl veterinären vi var hos då så hade det den sommaren varit ovanligt många fånganfall även bland halvblod.

Hon får även lätt en kraftig hingstnacke sk fångnacke så fort hon väger lite för mycket.

Varför är det bäst att skippa krafftfoder helt tycker du? Finns det tillräckligt med energi i enbart hösilage+lusern?

dom fång hästar vi haft (av olika anledningar) har vi företrädesvis fodrat med endast bra silage el. hö samt lusern och ev. olja för energin om behovet funnits. huruvida det finns tillräckligt med energi och protein går ju att läsa ut av analysen :)

kraftfoder av olika slag har vi därimot helt uteslutit.

Då var det troligen övervikten som spelade in. Har hon gått på bete på sommaren och klarat det bra dom senaste åren? Har du provat att lägga in värdena på hösilaget på tex. hippokampus och räknat på vad som fattas av protein och energi? Det är ju energin som hon blir tjock av i första hand som du bör ha koll på så att hon inte får för mycket. Tycker att kraft rehab är onödigt dyrt kraftfoder och innehåller ju en hel del stärkelse, varför började du ge det?
Skulle om det vore möjligt använda lusern i första hand om du inte får för mycket energi av det. Annars om du behöver bara protein, soja eller potatisprotein som jag skulle ha valt om jag kunde få tag på det. Sedan behöver du ha koll på mineralerna, fanns det med på analysen? Varför tycker du att du vill ge ett färdigt kraftfoder?

De senaste åren har vi varit jätteförsiktiga och inte låtit henne beta så mycket. Har bara gått i hagar som redan varit ganska nerbetade. Så tack och lov har hon inte fått något nytt fånganfall.

Jag har lagt in värdena på hippocampus foderstatsberäknare. Som det är nu får hon tydligen för mycket energi och för lite protein. Konstigt nog så är hon ju för smal trots att hon får för mycket energi.

Funderar på att byta till krafft groov 90 med mindre energi än krafft rehab och samtidigt ge luzern. Nu har jag iaf börjat ge sojaolja, med start idag :)

Det här med att ge ett färdigt kraftfoder är nog nåt som bara sitter i eftersom jag alltid har gjort det till mina hästar.

Jag började ge krafft rehab för flera veterinärer rekommenderade det som foder under konvalescenstiden och de tyckte även att hon som fånghäst kunde fortsätta gå på det även när hon var frisk. Har inte själv funderat så mycket på det och trodde nog att det var bra.

Inga mineraler fanns med från hösilage-analysen vilket gör det svårt att veta om hon får i sig tillräckligt. Jag ger foderkrita varje dag och även Chevinal plus. Bör jag kanske gå över att ge ett mineralfoder istället??

groov 90 är inget idealiskt foder för en fånghäst, då det innehåller massor av stärkelse - som man vill undvika...

Om jag vore du skulle jag ta bort Krafft helt och i stället ge melassfri lusern och, vid behov (= om mer energi behövs = hon behöver gå upp i vikt) hälla över lite olja. Du får räkna lite på mängder... Med lusernen får du upp proteinet och sen kan du moderera oljan efter hullet.

Det du skriver om hennes nacke gör att jag misstänker insulinresistens som orsak till fången. Det finns några bra texter om detta i SLUs databas (epsilon nånting), google är din vän. ;)

Tycker generellt att 10kg hösilage åt ett halvblod är väldigt lite, varför inte öka på grovfodret istället för att pytsa på mer kraftfoder?

Fast med en relativt låg proteinhalt är det ingen direkt vinst att öka hösilagemängden, då är det bättre att komplettera med något annat. Sen vet vi inget om ts-halten, är det "nära hö" så är 10 kg fullt tillräckligt, även om vi gärna stoppar i dem mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama