Smal eller bred kanal mellan bossorna

Tillis

Trådstartare
Letar med ljus och lykta efter en dressyrsadel som kan passa min häst, vilket visat sig vara mer eller mindre totalt omöjligt. :( :crazy:
Nu har jag haft en ny Albion SLK hemma och den verkar ligga bra, men svårt att avgöra eftersom jag inte kan rida i den (nästan allt glider fram på honom när han börjar röra sig snabbare än skritt). Eftersom den är så dyr också så vågar jag knappast chansa...
Igår tog jag sen hem en begagnad Kieffer Aachen (allround mot dressyr), och den verkar ligga perfekt. Den ligger an hela vägen och lättar inte någonstans. MEN - jag tycker kanalen mellan bossorna är jättesmal, och det är ju inte så bra har jag hört.
Albionsadeln har en jättebred kanal där jag kan tänka mig att ryggraden får gott om plats, men i Kieffern får jag knappt in två fingrar längst bak. Ju längre fram mot framvalvet desto mer plats, men baktill är det ordentligt trångt.
Hur pass mycket ska jag hänga upp mig på detta? Eller rättare sagt, vilket är viktigast; - att sadeln ligger still och inte trycker på bogbladen, eller att kanalen är riktigt bred hela vägen? (förmodligen lika viktigt gissar jag... :crazy:)
Hjälper det ryggen om jag har exempelvis fårskinnsvojlock under, eller blir trycket lika illa ändå?

Jag blir knäpp på det här med sadelletande!!! (Och jag vet att jag borde ha en sadelutprovare som hjälper mig, men det finns ingen i min landsända. Jag får i så fall köra 30 mil enkel resa vilket jag helst vill undvika)

/Tillis

Liknande trådar

Utrustning Jag letar hoppsadel åt min 3 åriga valack. Har funderat en hel del och jag tror att jag behöver testa en sadel som är bred/bred kanal...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: sissu
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 698
Utrustning Nu har jag nog provat sisådär 15 dressyrsadlar på min häst, och inte blivit mycket klokare av det. :crazy: Eller det har jag nog...
Svar
11
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar