Smakligaste kraftfodret

Ja till mitt förra hö hade det ju passat bra. Men min pålla behöver kvot på ca 7 så om jag har ett hö på kvot 6-6.5 så fixar det ju sig inte med det foder jag isf vill ge. Jag ska byta från Krafft(antagligen) för att slippa ge betfor, byta till något dammfritt alltså. Någon slags müsli, men lutar även åt Fibergi.

Synd att det är så låga kvoter på fodret, jag blev lite förvånad faktiskt..!

Det är kanske därför min häst som är protein och stärkelseöverkänslig fungerar så himla bra Naturmuslin ??

Havre! Utan tvekan. Det finns ingenting som slår havre om du frågar hästarna, och jag gillar det också (och försöker få in det i alla foderstater *s*)

Konstigt nog så finns det ett foder som är smakligare än alla jag provat och det är Hippo Alfa. alla gillar det, även gamla hästar som aldrig sett krafftfoder i hela sitt liv.

Jag själv: Vilket färdigfoder som helst som innehåller allt hästarna behöver. (Hade Krafft groov till min gamling när hon tävlades, och det var suveränt. En skopa från en tunna, inga tillägg, ingen blötläggning, inget krångel och inget kladd. Behövdes bara en bråkdel av vad hon fått innan då hon fått havre och betfor. Tyvärr gillade inte hästen smaken, eller vad det nu var, för hon åt inte så gärna av det.)

Häst nummer 1 (gammal och kräsen :(): Vill helst bara ha havre eller blandkross. Inga mineraler, betfor kan accepteras om den inte är alltför blöt och väl blandad med krossen. Vill absolut inte ha lusern, om man inte får melass i den. Gillar inte de färdigfoder jag testat, hur gott jag än tycker att de luktar. Äter helst ett gott hö och gärna lite kornhalm.

Häst nummer 2 (ung och lättfödd :D): Äter allt som serveras i krubban, och slickar densamma noga efteråt. Äter även gärna halm och hö som kan vara hur grovt som helst.

Gissa vilken av hästarna som verkligen behöver kraftfodertillskottet! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka