Smakliga b-vitaminer

T

Trampe

Snart dags att börja ge b-vitaminer inför pälsfällning...
Nån som vet någon sort som inte smakar/luktar så illa!
Köpte en liten vit dunk på granngården (kommer inte ihåg fabrikat) som hästarna inte älskade precis... Eller finns det kasnke i nån fast form, typ pellets/mineralgrus-form?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smakliga b-vitaminer

jag har hört att shy feeder B ska vara smakligt (även för människan) ;)

Som Attsy skriver - Shy Feeder b-vitamin, smakar sött & gott.
Även Hippo har B-vitamin, men jag kan aldrig tro att den är speciellt smaklig, eftersom den luktar starkt kokos - som sådant man själv smörjer sig med på stranden.

Sedan finns Emin's produkter, använder själv deras B-vitamin.
Den varken luktar eller smakar. /Linda

Jag ger Emins b-vitamin och har inga problem med att få min häst att äta den. Har vitaminerna i övriga kraftfodret (som just nu består utav lucern hackat strå, lite havre och mineraler) .

Annars kan man ju ge t.ex. foderjäst som det är mycket b-vitamin i. Men det är ju väldigt torrt så det kan ju vara bra och blanda med något.

Kraffts B-vitamin smakar sött. Shy-F är också sötsliskigt. Men de flesta märken går ner blandet i betfor tycker jag...

Vi ger foderjäst i betfor/linfrö blandningen, lite extra blöt då. Dock inte så värst smakligt men tom mammas kräsna sto har alltid snabbt vant sig. Känns på ngt vis bättre o ge "naturlig" b-vitamin än de på burk.

shy feeder B är jättegod tycker både jag och de hästar jag vet får den :)

Har de foderjäst på Granngården, Nån som vet?
Hur är det i konsistensen? Hur mkt ska man ge?
Vi har inte betfor i år utan ren pellets, men det kasnke går att blanda i ändå?

Det bästa har jag lärt mig är att ge b vitamin på spruta till hästen. Alltså att vet. ger det.

Själv ger jag Shy Feeders b vitamin till min häst vår och höst.

Jag har gett både Emin o Shy Feeder. Vi föredrar Shy Feeder, jag för att effekten är större i förhållande till dos och pris, hästarna för att det är godare..

gå in på www.equistro.se alla deras saker smakar gott. det är så att man själv vill ta sig en tugga. mina hästar äter gärna dirket ur burken om det får. det är som godis :)

Snart dags att börja ge b-vitaminer inför pälsfällning...
Nån som vet någon sort som inte smakar/luktar så illa!
Köpte en liten vit dunk på granngården (kommer inte ihåg fabrikat) som hästarna inte älskade precis... Eller finns det kasnke i nån fast form, typ pellets/mineralgrus-form?

Köpte Hippos B vitamin i höstas på City gross, den var smaklig för hästarna också, och dryg som bara den!! :)

Luktar ungefär som shyfeeder...

B-vitaminer hjälper varken vid pälssättning eller pälsfällning. Hästen byter ju päls på våren och på hösten och anledningen till att myten att B-vitamin är bra uppkom är följande: Förr gav man foderjäst när hästen bytte päls. Man upptäckte att detta hjälpte till och idag pratas det om att det är B-vitaminet i foderjästen som gav positiva resultat. Men foderjäst är extremt rikt på protein, något som krävs extra mycket av när hästen byter päls då päls innehåller mycket protein. Så om man ska ge något till hästar som byter päls så är det extra tillskott av protein.

Shy Feeder är jättegott! :d Hästarna älskar det och jag brukar alltid tjuvsmutta lite på det också :D

B-vitaminer hjälper varken vid pälssättning eller pälsfällning. Hästen byter ju päls på våren och på hösten och anledningen till att myten att B-vitamin är bra uppkom är följande: Förr gav man foderjäst när hästen bytte päls. Man upptäckte att detta hjälpte till och idag pratas det om att det är B-vitaminet i foderjästen som gav positiva resultat. Men foderjäst är extremt rikt på protein, något som krävs extra mycket av när hästen byter päls då päls innehåller mycket protein. Så om man ska ge något till hästar som byter päls så är det extra tillskott av protein.

Hmm.. vad jag lärt mig under åren och nu även bara för någon vecka sedan då jag var på en föreläsning av en veterinär (Göran Åkerlund en ganska känd veterinär när det gäller ffa hovar och hovhälsa) . Är att hästen behöver B-vitamin vid pälssättning och fällning. B-vitaminet "tillverkas" av en bakterie i tarmen och utsöndras även därifrån. Han menade att man under hösten och våren gärna med fördel tillsätta extra B-vitamin för att hjälpa hästen med detta. B-vitaminet är även bra för horntillväxten (hovarna).

Rätta mig om jag har fel...

vi ger foder jäst
pälsen blir blank av det oxå.
vi ger en matsked morgon och en kväll.
ger man för mycket kan hästarna bli lösa i magen:idea:

Har Kraffts B-vitamin, sötsliskigt och räcker länge.
Pollan har inget emot det.

Jag ger mina Diamond V från biofarmab (pelleterad jäst) fungerar superbra!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 984
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 589
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V