Smaklig havrefri müsli?

G

grodanboll

Har fått hem en kräsen och mager häst :crazy:. (kollad i munnen och av veterinär). Just nu får hon ett müslifoder som verkar funka något sånär, men hon slänger ut havren. Hö och något mått lusern hackat strå slinker ner, men hon behöver upp i hull. Tanken är att hon ska tränas men först måste hon äta och komma upp i hull. Har provat att blanda betfor över maten men det rör hon inte. Blandar jag mineraler/soya/olja eller pellets i fodret äter hon inte alls...

Önskar tips på smakligt müslifoder med hög kvot, eller annat tips..

Sv: Smaklig havrefri müsli?

Müslifoder gick vi ifrån efter att hästens tandstatus helt havererat.

Salda Naturell Grön (gräspellets) lär vara smakligt. Annars har Hippo sin Alfa som har hög andel grönmjöl och ofta passar även den mest kräsna gom.

Müslifoder gick vi ifrån efter att hästens tandstatus helt havererat.

Salda Naturell Grön (gräspellets) lär vara smakligt. Annars har Hippo sin Alfa som har hög andel grönmjöl och ofta passar även den mest kräsna gom.

Tack för svar! Fler tips på smakligt foder? Vad som helst? Vetekli, är det smakligt?

Vanskligt att köpa hem säck efter säck med foder som blir ratat...

Senast ändrad av en moderator:

Detta vore något att testa.... Ungefärlig prisklass?

Hippo alfa brukar slinka ner även för de kräsna:) Gav även Spillers Senior Conditoning mix(müsli) till min smala tanta ett tag och den åts glatt(gjord för senior hästar men funkar fin fint på 8 åringar också;))

Fast Fibergi innehåller rätt mycket havre, och för den delen tillräckligt mycket socker för att jag ska backa.

Jag hade absolut testat Hippo Alfa, visserligen ingen musli men de allra flesta hästar äter det med hull och hår :)

Annars har Eggersmanns ett stort sortiment av olika foder, musli som pellets, och nån havrefri bör där finnas.

Dodson & Horrell Staypower müsli.

Havrefri, smaklig och kostar ca 250:-/säck beroende på köpställe.

Hestekraft och mustang active har hitills ALLA mina kräsna tyckt om, inklusive superkräsna fullbloden.

Även min löjligt kräsna häst som varken ville äta hö eller lucern åt med god aptit Hestekraft. Besudlade man det med olja eller dylikt så ratades det. Jag skulle även prova gräspellets, det kunde man lura i honom något kilo om dagen i alla fall.

Man frågar sig hur de klarar sig? Min fick fri tillgång av grovfoder i boxen men åt max ett kilo under natten, resten fick ges som lunch till alla hästar (det var inte rört, låg fortfarande i en fin hög i boxkanten). Ute, med lite konkurrens från hagkompisarna, kunde han peta i sig ytterligare ett par kilo. Men det känns som att till och med en liten islandshäst borde behöva mer än bara 2-3 kilo grovfoder, ett kilo pellets och ett kilo Hestekraft...

Testa riskli de brukar de tycka om och du behöver inte ge så stora mängder(=ekonomiskt). De ska enligt en viss tillverkare ha en nötig smak som hästar brukar tycka om. Det har en extremt hög nivå av fett och de hästar jag gett har blivit smällfeta på ett par dl trots att de är svårfödda. Men kolla först så att grundbehov av protein och energi är täckt. Tyvär vet jag inget speciellt muslifoder som kan funka...

Riskli, det var ett bra förslag! Müslin har kära pållen numera tröttnat på. Hästen har tagit sig lite, men behöver fortfarande upp i hull.

I vilken form köper man riskli är det något speciellt fodermärke och köper man det säckavis eller kan man handla kg-vis? Funderat lite på kornkross också....

Är riskli och kornkross smakligt, någon som vet? Fibergi ska ju vara smakligt också, nån som haft häst som INTE ätit fibergi? Vill ha ett smakligt smakligt foder som innehåller massa energi och protein så hästen får i sig så lite kraftfoder mängdmässigt som möjligt.

Dodson&Horrell (stavning?) tillverkar ett riskli foder som heter MaxEGlo. Googla så hittar du säkert ngn återförsäljare, brukar ligga runr 300:- säcken men du ger dl så den räcker länge....

om du vågar prova en annan form av pellets - det är inte nödvändigtvis pelletsformen som ratas - så tipsar jag om Vitafor Derby från Kvarnbyfoder. Det är ett energirikt foder som åtminstone fick en häst i underhull här att vända trenden och snabbt återgå till normalhull....
(finns du i min närhet kan du få prova ngt kilo, för jag har lite kvar)

Eggersmann har ett havrefritt foder som rekomenderas till hästar som har svårt med hullet. Senior Vital Müsli. Jag har kört det i många år som bas, men vid olika tillfällen haft andra sorter som passade bättre med grovfodret. Mina hästar tycker det är smakligt, men de går iofs o lura i det mesta :D

De har oxå flera foder med typ morot o äpple o sånt i som iaf luktar väldigt gott (visst säljer dom till hästägarna inte till hästarna :angel: )

Jag skall faktiskt idag åka o hämta ett nytt foder jag beställt, Eggersmann Zucht Müsli med hög kvot till mitt dräktiga sto. Skall bli spännande o se hur det är!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min nya häst (unghäst som är något låg i hull) vägrar numera äta Krafft (som han åt hos tidigare ägare), betfor (som han gillade innan)...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: tolksele
·
Foder & Strö Min ena ponny (mycket lättfödd) är konstigt nog rätt kräsen. Han tvärvägrar äta någon som helst mat med mineraler på. Både doft och smak...
Svar
18
· Visningar
3 630
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hejsan jag har ett fullblod sto som är högdräktig och jag undrar om det finns någon som har tips på vad man kan ge henne för bra foder...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama