Småfåglar

Dolly

Trådstartare
Hej! Jag undrar vilka negativa saker som kan hända om man har mycket fåglar runt hästarna, tex i stallet. Kan fåglarna orsaka någon skada på hästen?

Sv: Småfåglar

Jag har inte märkt av något sådant. Men jag är noga med att täcka över matbyttor osv. Samt att rengöra vattenkoppen. De badar ju i vattenhinkar osv.. är också intresserad av att veta om de kan ta skada av det?

Är även intresserad av att få veta hur man förebygger att fåglar flyttar in i stall och hur man gör för att bli av med dem.

Utöver att dom skitar ner, äter upp och eventuellt skrämmer hästarna kan jag inte se någon större nackdel i det.

På det stora hela, nej!!!

Jag kan inte förstå varför männskor generellt verkar tro att vilda fålar och smådjur skulle vara stora smitthärdar, folk skulle bara veta vad mycket skit och bakterier de får i sig efter att de åkt kommunalt till jobbet !

Själv är jag väldigt mån om alla småfålar vi har i och utanför stallet.

De tar mängder av bitande insekter och flugor, våra stallar har betydligt mindre flugor än de flesta stall jag varit inne i, men då låter jag också alla svalbon få vara kvar.

Det är väl om de kommer åt maten, tex havren så lär de ju skita där också. Inte så trevligt.

Svalor är ju trevligt, men de fångar ju mest flugor, sparvar och annat verkar ju hålla sig till havre.

Sätt upp en rovfågelsatrapp i dörren.

Senast ändrad:

Vi brukar få in en sval familj i stallet på sommaren. Troligen kalasar det på havren som hästarna "tappar" under krubberna. Våra hinkar är stängda. Gör ingen större skada men de smutsar ner och kan föra lite liv.....

Jag ÄLSKAR svalorna som kommer varje vår, de har två bon i stallet och jag tycker det är skitmysigt, det påminner mig om barndomens somrar, lite skit är väl inte hela världen:D

Fåglar kan sprida salmonella, och även hästar kan få det. För några år sedan inträffade att några hästar insjuknade i något skumt. Hästarna togs in på stor klinik och stod i dropp under flera dygn, pga avföringen bara rann ur dem. Man misstänkte salmonella pga fåglarna som fanns i stallet.
Alla djur, och människor fick lämna avföringsprov och man fann bakterier i en av husdjuren på gården som inte var häst. Så har man mycket fåglar i stallet, bör man nog försöka ordna så att de åtminstone minskar i antal om de inte går att få bort det helt.

Fåglarna i sig, gör nog inte så stor skada, om de inte blir väldigt många, förstås. Som någon sa så kan de sprida olika sjukdomar, t ex salmonella. Därför bör man väl försöka förhindra att de vistas inomhus eller bygger bo inomhus, men utomhus är det väl svårare att förhindra att de flyger omkring, men en rovfågelsattrapp kan man ju alltid försöka med.

(Här hos oss är fågelskådarna, just nu, ett större bekymmer än fåglarna= helt hästovana människor, som vandrar omkring i hästhagarna, helt besatta av att titta uppåt i luften och inte har en aning om var de befinner sig, eller varför hästarna är där... några har försökt schasa bort hästarna, eftersom de anser att hästarna stör fågellivet... :angel:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 117
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 768
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka